Skal det være en homosigarett?

Den amerikanske tobakksbransjen har vist stor kreativitet når det gjelder produktutvikling og markedsføring. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Den amerikanske tobakksbransjen har vist stor kreativitet når det gjelder produktutvikling og markedsføring. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

<pHva synes du om sigaretter for homser? Eller hva med en sigarett med Cola-smak?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

At samfunnet i ulike sammenhenger forholder seg til homser og lesber som egne grupper, er velkjent. Ja, så spesielle skulle de være, at flere tobakksselskaper har hatt egne sigaretter og markedsføringsprogrammer rettet mot dem.

Tobakksgiganten R. J. Reynolds skapte oppstandelse da de midt på nittitallet sparket i gang en markedsføringskampanje mot homofile, lesbiske og hjemløse i San Francisco. Kampanjen fikk det uheldige navnet «Project SCUM», der SCUM var en forkortelse for Subculture Urban Marketing. At scum også betyr avskum, heftet de seg ikke nevneverdig ved.

«Dette er enkelt og greit hatkriminalitet», sa Kathleen DeBold, en lesbisk talskvinne, ifølge advocate.com i 2001. «Hva ellers skal man kalle det når noen tenker på homofile og lesbiske som ’scum’ og deretter kommer etter oss med noe som dreper.»

Philip Morris skriver blant annet at «homofile og lesbiske er gode prospekter for merkenavnet Benson & Hedges. Mange afroamerikanere og hvite homofile og lesbiske røykere svarte i en spørreundersøkelse at de foretrekker mentolsigaretter.»

10 millioner dokumenter

Ved hjelp av den store tobakksdatabasen kan man få et unikt innblikk i hvordan det amerikanske tobakksindustrien har tenkt i forhold til blant annet markedsføring og forskning.

Basen, som kalles «The Legacy Tobacco Documents Library» (LTDL), inneholder mer enn 10 millioner søkbare dokumenter med over 50 millioner sider. Disse arkivene har inntil ganske nylig vært hemmelige.

Røyk med Cola-smak

I et internt dokument fra tobakksselskapet Brown & Williamson foreslår markeds- og innovasjonsavdelingen smakstilsetninger til ungdomssigaretter. Dokumentet, som er skrevet i september 1972, beskriver smakstilsetningene som «breath fresheners».

Blant annet foreslår de å tilsette eplearoma til sigaretter. I argumentasjonen skriver de: «Epler indikerer godhet og friskhet, og vi ser mange muligheter for våre ungdomssigaretter med denne smaken. Eplecider er også en mulighet.»

Men det stopper ikke der. De diskuterte også muligheten for å bruke Cola-smak i sigarettene. Blant navnene de foreslo var rett og slett Coca-Cola. Hvordan de hadde tenkt å slippe unna med å bruke Coca-Colas merkenavn, er ukjent.

Målet var å erobre ungdomsmarkedet, som har en preferanse for søte produkter.

Men tro ikke at Brown & Williamson var alene om disse ideene. Også selskapet Loillard skrev i 1979 om ulike smakstilsetninger.

Sport og røyk

At sigaretter assosieres med sport, er forholdsvis utenkelig i Norge, men i USA, mulighetens land, er også det mulig. Blant annet beskriver man hvordan man skal knytte sterkere bånd mellom sigarettmerket Winston og sport. Blant planene var å ha spesialutgaver som skulle feire vinnerne i de største sportsgrenene. Amerikansk fotball, tennis, fotball, baseball, hockey, hesteløp, basketball, friidrett og billøp var sportsgrener som skulle hedres.

En annen av planene var at et papir med fire spørsmål (og svar) om sport skulle selges sammen med hver Winston-pakke. Om planene ble realisert, er ukjent.

Se The Flintstones reklamere for Winston-sigaretter i denne gamle tegnefilmen.

Søk tobakksdatabasen her.

Personvernpolicy