Forsinkelser vil gi penger tilbake

Togforsinkelser skal gi pengene tilbake. Foto: Scanpix.
Togforsinkelser skal gi pengene tilbake. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pHvis toget er to timer forsinket, skal passasjerene få tilbake halve billettprisen. En times forsinkelse gir 25 prosent tilbake. Det foreslår Samferdselsdepartementet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneloven skal endres for å tilpasses en EU-forordning, og departementet forslår blant annet at passasjerene kan forlange å få pengene utbetalt kontant på stedet, skriver Aftenposten.

I tillegg vil togselskapene få en forpleiningsplikt som gjør at togpassasjerer ved forsinkelser på over én time skal tilbys både måltider og forfriskninger.

EU-forordningen som nå skal inn i norsk rett, beskriver minimumsrettigheter for togpassasjerer. NSB sier selskapet er positiv til endringene, og garanterer å oppfylle sine forpliktelser overfor kundene.

– Vi vil tilpasse våre transportvilkår slik at de oppfyller kravene i forordningen, sier konsernadvokat Otto Roheim i NSB.

Et spørsmål som ikke er avgjort er når denne tilbakebetalingsregelen skal gjelde. Forsinkelser på grunn av ekstreme værforhold skal ikke gi rett til prisavslag, noe Forbrukerombudet ikke er enig i.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB har ikke i dag noen klare regler for prisavslag ved forsinkelser, men kunder som har opplevd vesentlige forsinkelser kan få betalt tilbake dokumenterte utgifter.

EU-tilpasningen ble innført for norske flyselskaper i 2004, og SAS betalte i 2008 ut 31,5 millioner kroner for hotellrom og måltider til forsinkede flypassasjerer. (©NTB)