Nesten dobbel pris

NSB-toget til Lillestrøm. Foto: Scanpix.
NSB-toget til Lillestrøm. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pFra 1. mars øker NSB prisen på kundekort med 92 prosent.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NSBs kundekort er et kort som gir deg 30 prosent rabatt på ordinære togreiser i Norge. Fra 1. mars øker prisen fra 390 kroner til 750 kroner. Det utgjør en prisøkning på 92 prosent.

- Det er litt av en prisøkning?

- Jeg forstår at folk hopper litt i stolen, og i prosent er det en kraftig økning, men vi mener den nye prisen står i forhold til den rabatten man oppnår og det nivået vi skal ha på omsetning, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til ABC Nyheter.

- Hvem lønner kundekortet seg for?

- Hvis du kjøper ordinære billetter for 2.500 kroner eller mer, vil det lønne seg, sier han.

ABC Nyheter sitter på dokumentasjon som dokumenterer at NSB har sett på andre løsninger enn kundekortet, men informasjonssjefen benekter at de skal kvitte seg med kortet.

- Nei, det skal vi ikke. Før var dette den eneste måten å skaffe seg rabatt på, før minipris ble innført i 2004.

NSB øker prisen fra 1. mars. Den ny prisen blir altså på 750 kroner. 17.300 kunder har kundekort som 1. mars vil få beskjed om at prisene endres.