- Pilotens ansvar alene

SLÅR TILBAKE: Forsvarsdepartementet slår kraftig tilbake mot påstandene fra de etterlatte og fra høyesterettsadvokat Arne Meltvedt under rettssaken etter Grytøya-ulykken i 1972. Foto: Scanpix
SLÅR TILBAKE: Forsvarsdepartementet slår kraftig tilbake mot påstandene fra de etterlatte og fra høyesterettsadvokat Arne Meltvedt under rettssaken etter Grytøya-ulykken i 1972. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pStaten frikjenner Grytøya-pilotens overordnede. – Det er ene og alene pilotens ansvar, sier advokat. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter Grytøya-ulykken, der et Twin Otter-fly krasjet i fjellveggen på Grytøya 11. juli 1972, kom det frem at flygeren fra kraftig beruset, og at det var årsaken til ulykken. 17 mennesker omkom i ulykken.

Les også: Pilot-etterlatte går til sak

Slår kraftig tilbake

Forsvaret har i ettertid fått kraftig kritikk for at de lot major Knutsen fortsette å fly, til tross for at han åpenbart hadde et alkoholproblem.

De etterlatte vil ha erstatning fra staten, og et viktig moment har vært at major Knutsens overordnede visste om hans alkoholproblemer. Før det kommer så langt, skal Trondenes tingrett i dag ta stilling til om saken er foreldet eller ikke.

Thomas Naalsund (t.v.)fra Regjeringsadvokaten og seniorrådgiver Tormod Ludvik NilsenThomas Naalsund (t.v.)fra Regjeringsadvokaten og seniorrådgiver Tormod Ludvik Nilsen

Advokat Thomas Naalsund, som representerer Forsvarsdepartementet slår kraftig tilbake mot påstandene fra de etterlatte og fra høyesterettsadvokat Arne Meltvedt mandag. Naalsund frikjente i sitt innledningsforedrag i dag major Knutsens overordnede

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Staten mener at vilkårene for erstatning ikke er til stede. Vi bestrider organansvaret som ligger på staten. Staten må vise ansvarlighet overfor andre som var involvert i saken. Det handler om personer som viet sitt liv til Forsvaret, og som gjorde sitt ytterste for landet. Hvis staten betaler ut erstatning, betyr det at staten anerkjenner disse beskyldningene.

Les også: Ville ikke fly mandager

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan ikke beskylde noen for å være drapsmenn

Han hevder at det er mange som ikke kan forsvare seg mot beskyldningene fordi de ikke lever lengre. Og mange av dem som lever har problemer med å gjengi det som ble sagt og gjort for snart 40 år siden.

- Å beskylde noen for å være drapsmenn, det kan ikke staten gjøre – i hvert fall ikke hvis det ikke foreligger solid dokumentasjon.

Knutsen ble spesielt fulgt opp av sine overordnede, og viste i foredraget til flere rapporter hvor det ble påpekt at majoren viste måtehold når det gjelder alkohol. Naalsund hevder det ikke var grunnlag for å ta ham ut av tjenesten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det ble ikke gått slike alvorlige feil fra majorens overordnende, som høyesterettsadvokat Arne Meltvedt hevdet i går.

- Skulle aldri fløyet

Saken ble etterforsket av både påtalemyndigheten og Forsvaret selv. Det førte ikke til noen reaksjoner, og det ble heller ikke rettet kritikk mot majorens overordnede. Deres konklusjoner samsvarer med departementets vurderinger.

- Det er helt på det rene at han aldri skulle fløyet, men det er ene og alene pilotens ansvar. Det skyldes ikke likegyldighet fra overordnedes side.

- Knutsens overordnede har måttet leve med beskyldningene siden 1972. Spørsmålet er om de er å bebreide, og det er her partene står svært langt unna hverandre i denne saken.

- Å utbetale erstatning vil være å gjøre urett mot de som uriktig har blitt holdt ansvarlig. Det er grunnen til at man påberoper seg foreldelse – ikke at staten har noe å skjule.