Iskaldt flydrama
<pEt passasjerfly falt 1.500 fot og krenget ukontrollert til høyre og venstre over Folgefonna. </p
Den 14. september 2005 utspant det seg et drama i luften over Folgefonna. 24 passasjerer og et mannskap på tre var på vei mot Gardermoen da det begynte å legge seg is på flyet.
Til tross for at flyets avisningssystem ble slått på og fungerte som det skulle, fortsatte isen å bygge seg opp. Etter bygde det seg opp så mye is at flygerne mistet kontrollen over fartøyet.
En av pilotene beskriver isingen som det verste han har sett.
Flyet tilhørte selskapet Coast Air, som nå er konkurs.
Krenget ukontrollert
Autopiloten koblet seg ut og flyet krenget ukontrollert 45 grader mot høyre. Samtidig mistet flyet kraftig høyde.
Da besetningen trodde de hadde gjenvunnet kontrollen, krenget flyet ukontrollert til venstre. Omlag ett og et halvt minutt etter den første ukontrollerte krengningen var stigningen igjen stabil. Flygingen fortsatte til Gardermoen uten ytterligere problemer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBagatelliserte
Likevel fant ikke flyselskapet hendelsen viktig nok til å melde inn hendelsen før etter to uker.
Kapteinen ringte selskapets flygesjef like etter ankomst. De snakket om det som hadde hendt, og ble enige om at returflygingen til Stord skulle utsettes en time.
Varsling og rapportering av hendelsen til havarikommisjonen eller Luftfartstilsynet ble på dette tidspunktet ikke diskutert.
Senere ble hendelsen meldt inn som en driftsforstyrrelse, som er en mindre alvorlig hendelse som ikke er rapporteringspliktig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAlvorlige mangler
Havarikommisjonen peker på alvorlige mangler i selskapets kvalitetssystem og flysikkerhetsprogram. Fartøysjefen sendte likevel en rapport til Luftfartstilsynet, men ikke til Havarikommisjonen.
Flygesjefen har i ettertid beklaget at de ikke varslet havarikommisjonen straks, og at de
rapporterte i henhold til feil kategori. Luftfartstilsynet mottok rapporten 28. september og
Artikkelen fortsetter under annonsenoversendte den til kommisjonen 4. oktober.
Havarikommisjonen skriver at «flygebesetningsmedlemmene hadde mangelfulle kunnskaper om gjeldende prosedyrer for sterk ising.» Coast Air får kritikk for manglende rutiner i forbindelse med ising. I tillegg peker kommisjonen på manglende rutiner i forhold til hva pilotene skal gjøre når det inntreffer uønskede hendelser. Flygerne hadde heller ikke rukket å sette seg inn i informasjon om ”nye sjekklistepunkter”.
Coast Air slo seg selv konkurs i januar 2008.