RBK topper på nett

RBK topper på nett
RBK topper på nett

<pMen trønderne er langtfra fornøyde med tallene. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Listen er resultatet av et samarbeid som Norsk Toppfotball og klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen har inngått med TNS Gallup om målinger av trafikken på klubbenes nettsider.

Trafikken skal også danne utgangspunkt for fordelingen av penger til klubbene.

Her kan du se listen

I den første uka er det Rosenborg som topper lista, tett fulgt av Brann og Vålerenga. Men det er ventet at rekkefølgen vil svinge fra uke til uke. Prøvemålinger i høst viste for eksempel at Vålerenga toppet relativt klart i for- og etterkant av cupfinalen.

For klubbene vil målingene også være et effektivt redskap for å kontrollere om satsingene på nett er vellykkede.

- Vi vet at trafikk er og blir det avgjørende punktet i enhver vellykket satsing på nett. Trafikk betyr bygging av merkevare og trafikk betyr muligheter til å bygge gode forretningsmodeller rundt websatsningene - som salg av billetter og klubbprodukter, sier mediesjef i Norsk Toppfotball Arne Knoph til toppfotball.no.

Fordeling av penger

Men målingene handler ikke bare om besøkstall på sidene. De skal også brukes i forbindelse med fordelingen av den såkalte «digitale potten», som er en øremerket del av mediemidlene NTF-klubbene får tildelt fra den medieavtalen som nå er inngått.

Den digitale potten deles først med 81 prosent til Tippeligaen og 19 prosent til Adeccoligaen.
Videre vil 80 prosent av midlene bli fordelt på nettrafikken. Klubb-tv og storskjerm gir grunnlaget for de siste 20 prosentene av en pott som totalt er på ca 30 millioner kroner.

Fotballen anser det både som meget viktig å øke antall unike brukere på sine sider og å få opp antall sidevisninger. De nevnte 80 prosent vil derfor bli fordelt med hhv 60 prosent på unike brukere og 40 prosent på sidevisninger.

Vil heve nivået

Og her vil det bli brukt gjennomsnittlige tall fra de målingene som altså er offentlige fra og med denne uken.

Komplisert? Du kan eksempelvis se mer om fordelingen av de 30 millionene i den digiale potten her.

Samtidig er målet for NTF at alle klubbene hever nivået og når flere med sin viktigste kommunikasjonskanal - nettsidene. Gjennom konkrete og strenge målinger som TNS Gallups, vil de få en klar indikasjon på hvilke satsninger som lykkes og ikke.

- Samtidig tror vi «Fotballlisten» vil vekke konkurranseinstinktet og skjerpe klubbene, og gjennom det bidra til at man vil jobbe for å løfte seg oppover «tabellen». Her vil vi lære av hverandre - og utfordre hverandre, sier Knoph til toppfotball.no.

TNS Gallup endrer samtidig - fra nyttår - alle sine målinger, slik at det er gjennomsnittlige dagtall som nå presenteres (mot uketall tidligere).

Ikke fornøyd

Tross bra oppslutning om RBKs nettsider, er mediesjef Nils Heldal i RBK likevel ikke fornøyd.

- Nei, vi er ikke fornøyd med dagens antall brukere på nettsiden. Vi er glade over å være nummer en, men har samtidig en klar målsetting om å vokse enda mer, sier Heldal til ABC Nyheter.

Han mener de må bli flinkere til å skrive om det fansen vil ha, og at de må komme med flere nyheter på hjemmesidene.

- Før seriestart kommer rbk.no også med helt ny design på sidene, opplyser Heldal. Også økt satsing på forum og på spill skal være med og dra nye lesere til sidene.

- Og så må vi bli flinkere til å oppdatere sidene, uten at det går ut over nettavisenes lyst til å skrive om oss, sier Heldal.

PS. Selv om trafikken på hjemmesidene til norske toppklubber er bra, er den likevel ingen ting imot for eksempel hjemmesidene til den norske supporterklubben for Liverpool. Mens det i den første uka av 2009 var 4.671 unike brukere innom RBKs hjemmesider, var det hele 29.745 innom hjemmesidene til Liverpools norske supporterklubb, liverpool.no, i samme periode.

Personvernpolicy