MS Richard With trygt ved kai

Hurtigruteskipet Richard With gikk tirsdag morgen på grunn rett ved Pir 2 i Trondheim Havn. Passasjerer og mannskap ble evakuert. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.
Hurtigruteskipet Richard With gikk tirsdag morgen på grunn rett ved Pir 2 i Trondheim Havn. Passasjerer og mannskap ble evakuert. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pHurtigruteskipet Richard With ble tauet til kai tirsdag kveld etter grunnstøtingen på havna i Trondheim.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trondheim (NTB-Skjalg Fremo): Tidligere tirsdag kveld hadde dykkere arbeidet med å tette lekkasjen på skipet. Kaptein Odd Roar Jørgensen opplyser til NTB at situasjonen for skipet er «fullstendig under kontroll».

Ved 19.30-tiden ble skipet Richard With tauet inn til kai slik at biler og gods kunne losses. De 153 passasjerene ble brakt i land tirsdag formiddag, de fleste ved at de krabbet på en brannstige, og noen ved hjelp av en lift.

Ingen reserveskip

Kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten ASA opplyser til NTB at Richard With må til verksted for reparasjon, og at turen fra Trondheim til Bergen og neste rundtur Bergen-Kirkenes-Bergen er kansellert.

Det er foreløpig ikke bestemt hvor Richard With skal på verksted, og det er uvisst hvor lenge skipet vil være ute av drift.

Lillebo opplyser at det ikke blir satt inn reserveskip til erstatning for Richard With.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette innebærer at det en tid framover bare blir ni hurtigrutefartøyer i drift langs kysten.

Både passasjerer og mannskap måtte evakueres via en stige som ble lagt mellom skipet og piren. Foto: Scanpix.Både passasjerer og mannskap måtte evakueres via en stige som ble lagt mellom skipet og piren. Foto: Scanpix.

MS Nordlys ble av økonomiske grunner tatt ut av drift i november, og dette skipet ligger nå i opplag ved Åndalsnes. Ifølge Lillebo er det ikke aktuelt å sette dette skipet inn i rute igjen mens Richard With er på verksted.

- Litt skummelt

Evakueringen av de 153 passasjerene gikk greit etter grunnstøtingen litt før klokka 8 tirsdag morgen. I løpet av to-tre timer var alle brakt på land og kjørt til Rica Nidelven Hotel, noen hundre meter fra stedet der skipet sto på grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Litt skummelt, men ingen dramatikk, oppsummerte tre unge jenter som NTB snakket med på hotellet etter evakueringen.

Anya Fearnley Ramstad (15) og Josefine Aashammer (15) fra Stokke i Vestfold og Maria Housken (17) fra Haugesund tok hendelsen med stor ro og godt humør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I likhet med del fleste andre passasjerene hadde de krabbet over brannstigen som ble brukt til å få passasjerene i land.

Noen barn og enkelte andre passasjerer ble brakt i land ved hjelp av en lift.

Mistet flyet

Et tysk reiseselskap på 15 kvinner og menn viste samme ro som de tre norske jentene etter evakueringen. Jens Roehr, som snakket på vegne av sine reisefeller, forsikret at folk opptrådte rolig.

Han roste mannskapet for å ha gjort en god jobb etter uhellet. Men hans syntes at evakueringen tok lang tid, og at det kunne ha gått litt fortere.

Lederen for dette reiseselskapet, Odd H. Andreassen i Polarkreis Reisebüro, bekreftet at alt gikk greit med hans gruppe.

Hans største bekymring var å skaffe flybilletter til gruppen, som skulle ha reist med fly fra Værnes til Amsterdam klokka 12.15, men som mistet dette flyet fordi ilandstigningen i Trondheim ikke gikk helt etter planen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kuling i kastene

Årsaken til grunnstøtingen var trolig at det store skipet ble tatt av en sterk sidevind da det skulle manøvreres til kai. Det var kuling i kastene da Richard With kom til Trondheim tirsdag morgen.

Stein Lillebo sier til NTB at hendingsforløpet ikke er helt klarlagt.

MS Richard With er bygd i 1993, er på 11.205 bruttotonn, og har en lengde på 122 meter. Skipet er sertifisert for 691 passasjerer.