- En treningsøkt er nok

FOR BLODÅRENE: Trening gir en akutt positiv effekt som motvirker den negative effekten feit mat har på blodårene. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
FOR BLODÅRENE: Trening gir en akutt positiv effekt som motvirker den negative effekten feit mat har på blodårene. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

<pEn skikkelig treningsøkt er det som skal til for å nulle ut den skadelige virkningen feit mat har på blodårene, viser norsk studie. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En økt kan dermed bidra til å forhindre hjerte- og karsykdom, viser undersøkelsen gjennomført av to medisinerstudenter i Trondheim.

- Det er vel ingen sensasjon at trening er sunt. Men vi ble selv overrasket over at den hadde så akutt og effektiv virkning på blodårefunksjonen, sier Gjertrud Aunet Tyldum, som sammen med Inga Ekeberg Schjerve har gjennomført undersøkelsen, til Forskning.no.

De to tilhører en gruppe ved NTNU som forsker på trening og hjertesykdom. Deres undersøkelse tar for seg sammenhengen mellom trening og blodårefunksjonen etter et måltid med feit mat.

Mange hjertedødsfall

Mens trening forbedrer blodårefunksjonen, reduserer feit mat årenes evne til å utvide seg. Dermed øker faren for avleiringer, åreforkalkning og risikoen for fremtidig hjerte-karsykdom.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at den hyppigste dødsårsaken i 2006 var hjerte- og karsykdommer. 14.654 nordmenn døde totalt sett av dette i 2006.

Tallene viste også at nedgangen i hjertedødsfall som man har sett i flere år, har stoppet opp. Det er urovekkende, mener Folkehelseinstituttet.

Pizza og trening

Det var åtte friske menn som deltok i studien og de satte til livs tre pizzamåltider hver. Det ene dagen etter en økt med intervalltrening, det andre etter moderat trening og det tredje uten å ha trent på forhånd.

Med to-tre treningsøkter i uka kan man langt på vei oppheve den negative virkningen feit mat har på blodårenes evne til å utvide seg. Forskerne tok blodprøver og målte blodårefunksjonen på tre forskjellige tidspunkter etter måltidene:

- I begge treningsgruppene så vi positiv virkning på blodårefunksjonen i forhold til kontrollgruppen som ikke hadde trent. Det mest oppsiktsvekkende var at i intervallgruppen så vi ikke noe fall i blodårefunksjonen i det hele tatt.

- Treningen hadde helt opphevet den negative virkningen av det feite måltidet, sier Tyldum og Schjerve.

- Gir akutteffekt

De understreker at de ikke har undersøkt andre negative virkninger av feit mat, som for eksempel vektøkning etter ribbe og julekaker.

- Men studien viser at trening er viktig for å forebygge hjerte-karsykdom, og den positive effekten er trolig større enn vi visste på forhånd. Trening gir en akutteffekt som i alle fall virker i opptil to døgn.

- Med to-tre treningsøkter i uka kan man langt på vei oppheve den negative virkningen feit mat har på blodårenes evne til å utvide seg. Dermed reduseres også faren for åreforkalkning, sier Tyldum og Schjerve.

Studien blir publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of American College Cardiology 13. januar.

Kilder: Forskning.no, Folkehelseinstituttet og SSB.

Personvernpolicy