- Graverende slurv på Bourbon Dolphin

Arkivbilde fra oktober 2006 av ankerhåndteringsskipet Bourbon Dolphin som kantret utenfor Shetland i april 2007. Foto: Erik Ask, Bergenships / SCANPIX.
Arkivbilde fra oktober 2006 av ankerhåndteringsskipet Bourbon Dolphin som kantret utenfor Shetland i april 2007. Foto: Erik Ask, Bergenships / SCANPIX.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pBourbon Offshore Norway har en uke på seg til å ta stilling til boten på 5 millioner kroner etter Bourbon Dolphins forlis utenfor Shetland 12. april 2007.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ålesund/Molde (NTB-Kjell Herskedal): Førstestatsadvokat Bjørn Soknes i Trøndelag sier i en kommentar til NTB at det er graverende slurv med prosedyrer og brudd på sikkerhetsrutiner før ulykken som ligger til grunn for foretaksstraffen.

Påtalemyndigheten legger dermed et vesentlig ansvar på rederiet.I den knusende rapporten fra utvalget som gransket ulykken, får omtrent alle aktørene som var involvert i flytting av riggen, kritikk.

Det gjelder både rederiet, ledelsen på båten og på riggen.Rederiet Bourbon Dolphin Norway AS ønsket mandag ikke å kommentere påtalemyndighetens reaksjon.

Åtte omkom

Åtte mennesker omkom da ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin kantret og sank utenfor Shetland 12. april 2007.

Blant de omkomne var både kaptein Oddne Arve Remøy (44) og hans 14 år gamle sønn David Remøy.

Foretaksstraffen på 5 millioner kroner ilegges fordi rederiet ikke ga kapteinen tilstrekkelig med tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget. Rederiet hadde heller ikke gode nok sikkerhetsrutiner, mener påtalemyndigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Boten er ikke koblet direkte til ulykken, men til det som ikke ble gjennomført av nødvendige rutiner før ulykken inntraff, sier førstestatsadvokat Jan Hoel i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane til NTB.

To poster

Grunnlaget for foretaksstraffen er to poster som begge er viktige for sikkerheten for skip og mannskap.

Før Bourbon Dolphin gikk fra Lerwick på Shetland 30. mars fikk kaptein Oddne Arve Remøy, som var ny om bord, bare en og en halv time på seg til å gjøre seg kjent med skip og mannskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Påtalemyndigheten mener at dette er for kort tid, spesielt fordi skipet skulle ut på et komplisert oppdrag.

- I forbindelse med denne saken har vi undersøkt om det er vanlig i bransjen med såpass dårlig tid til å kjøre seg kjent med skip og mannskap. Det er det ikke. Bransjen kjenner seg ikke igjen i måten kaptein og mannskap er blitt håndtert på i dette tilfellet, sier Soknes til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen opplæring

Den andre hovedposten som ligger til grunn for foretaksstraffen, er manglende spesifikk ankerhåndteringsprosedyre.

- Til tross for at ankerhåndtering var hovedoppgaven for Bourbon Dolphin, viser det seg at mannskapet ikke var drillet i det arbeidet de skulle utføre, sier Soknes.

Han legger ansvaret på rederiet.Om størrelsen på boten sier Soknes at den skal ta hensyn til det rederiet har spart ved å slurve med opplæringen. Samtidig skal boten inneholde en straffedel.

Soknes var statsadvokat i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane før han nylig overtok som førstestatsadvokat i Trøndelag.