Skal du kjøpe ny eller brukt bil?

Fordeler og ulemper med å kjøpe nytt eller brukt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det at ny bil er dyrere enn brukt er både en myte og en sannhet. Selvfølgelig er det slik at en 10 år gammel bil til 40.000 kroner er billigere å eie og drive enn en ny bil til 400.000. Men dette er ikke problemstillingen for de fleste av oss.

De aller fleste som normalt ikke kjøper ny bil, kjøper gjerne en så ny bruktbil som mulig. Helst en ett eller to år gammel bil. Så nye bruktbiler er det vanskelig å få tak i. En god del av nybilsalget i Norge, går til firmabilmarkedet. Disse er gjerne leaset, og leasingkontrakten løper i tre år. Det betyr at den nyeste bruktbilen du kan få tak i, oftest er tre år gammel. Og da er det en myte at den nye bilen er så mye dyrere enn den brukte.

Høy transaksjonskostnad

Det første du lærer når du skal kjøpe bil, er at ny bil er mye dyrere enn å kjøpe brukt. «Bare du kjører ut døren hos forhandleren, faller bilen med 50.000-100.000 i verdi», sier folk. Dette er ikke riktig. Selvfølgelig faller ikke en bil så mye den aller første tiden. Det er transaksjonskostnadene som utgjør forskjellen. En bil som med null kilometer koster 300.000 kroner, er verdt nesten like mye etter at den har kjørt 1.000 km. Men leverer du den til forhandler, forsvinner det en del i form av hans avanse og omregistreringsavgift. Det er likevel riktig at bilens verdifall er størst de to første årene.

Størst verdifall første to år

Men dette verdifallet later til å endre seg litt over tid. I perioder der det for eksempel er høy bruktimport som presser bruktprisene ned uten at nybilprisene faller tilsvarende, vil nybilens verdifall bli ekstra stort de to første årene.

I andre perioder der det er press på nybilprisene og forhandlerapparatets avanse, vil man kunne oppleve fall i nybilprisene uten at bruktprisene i stor grad påvirkes. Men uansett hvordan man snur og vender på det vil biler normalt ha det største verdifallet de to første årene målt i absolutte beløp, men ofte også målt i prosent av bilens pris.

Rentekostnaden

Rentekostnaden taler entydig i retning av at du bør kjøpe brukt. Rentekostnaden for å finansiere en bil med snittverdi 250.000 i tre år, er selvfølgelig høyere enn en bruktbil som har snittverdi 150.000 i tre år. Forsikringspremien for en nybil er litt høyere enn for en brukt bil. Men det er kun snakk om noen ekstra hundrelapper i året. Men her stopper også listen med argumenter for at bruktbil er billigere enn ny.

Dette gjør nybilkjøp best

Alle andre argumenter trekker i retning av at det er nybil som er det beste kjøpet.

Biler blir stadig bedre. Service og driftskostnadene er minimale den første tiden. Vanlige serviceintervaller tidligere var gjerne mellom hver 5.000 km eller 10.000 km. Nå er det mer vanlige med 20-30 000 km intervaller. Dette reduserer vedlikeholdskostnaden for bilen.

Men før eller siden vil du måtte bytte slitedeler. Dette er for eksempel bremseklosser, bremseskiver, foringer flere steder i forstillingen, dekk, registerreim, støtdempere, hjullager, clutch, eksosanlegg og kanskje katalysatoren.

Det interessante spørsmålet er: Når kommer disse reparasjonene? Det vi kan si sikkert er at disse reparasjonene ikke kommer før bilen har gått et stykke. Erfarne mekanikere antyder at det er mellom 60.000 og 150.000 km at du må påregne mange slitedelsreparasjoner. Hvis du kjører 20.000 km i året, betyr det at du i de tre første leveårene slipper unna. Bytter du den inn etter tre år, er det neste eier som overtar slitedelsreparasjonene.

Mange av dem som kjøper bruktbil, leter etter så ny bruktbil som mulig. Det er verdifallet år en og to de aller helst vil unngå. Men nå selges de aller fleste nye biler på leasingkontrakter som varer i tre år (se under). Det betyr at den typiske bruktbilkjøper får hele reparasjonsbølgen rett i fanget. Han kjøper kanskje bilen på 60.000 og kjører den kanskje til 150.000, og må ta alle de sure reparasjonene. Selv om bruktbilen har lavere rentekostnad enn en ny bil, kan reparasjonsbølgen oppveie hele dette og mer til.

Tidligere var det nok mer hold i påstanden om at ny bil var grusomt mye dyrere enn bruktbil. Men det har skjedd mye som gjør at nybilregnestykket er bedre nå.

En splitter ny bil faller om lag 50 % i verdi i løpet av de tre første årene. Men selv om nybilen faller 50 %, får ikke den neste eieren av bilen full glede av dette prisavslaget. Bruktbilkjøperen må nemlig betale både provisjon til bilforhandleren og en ganske høy omregistreringsavgift. Derfor er prisen bruktbilkjøperen betaler for den tre år gamle bilen, kanskje bare omlag 35 % lavere enn den opprinnelige nybilprisen.

De fleste som kjøper en tre år gammel bil i dag, gjør handelen gjennom en merkeforhandler. Forhandlerne flikker på bruktbilene de kjøper slik at de er i god stand. Derfor gir også forhandlere visse garantier for relativt nye bruktbiler. Selv om man kan skaffe bilen billigere gjennom privatpersoner, er bilkjøperne derfor villig til å betale mer for den økte tryggheten en handel gjennom merkeforhandler gir.

Kjøper du en tre år gammel bil gjennom forhandler, bør du ha intensjoner om å beholde den i mer enn tre år. Dermed vil ikke forhandlers provisjon og den høye omregistreringsavgiften ødelegge regnestykket på samme måte. Men det innebærer større økonomisk risiko å eie en gammel bil. På ett eller annet tidspunkt går nemlig bilen fra å ha en noenlunde verdi, til å bli en skranglekasse som knapt kan selges for mer enn vrakpant pluss 10.000-20.000 kroner.

Konklusjonen og valget om hvor ny bil man vil kjøpe varierer fra merke til merke og modell til modell, og viktigst hvor lenge du har tenkt å eie bilen før du igjen selger den. Reparasjonene starter når bilen har gått noe mellom 50.000 og 100.000 kilometer. Og den virkelige store reparasjonene inntreffer et sted mellom 100.000 og 150.000 kjørte kilometer. Det optimale er å kjøpe en så ny bruktbil som mulig, helst to år gammel, og selge den før bilen kommer til reparasjonsdumpa. Men det er ikke veldig stor forskjell på å eie en ny bil og en nyere bruktbil, hvis du kjøper merkene som faller minst i verdi. Det kan faktisk vise seg at det er omtrent like dyrt eller billig å eie en ny bil i 6 år, som det er å kjøpe en to år gammel bil og eie den i fire.

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.

Personvernpolicy