Se og Hør frifunnet for kokain-artikkel

<pAller Forlag, som eier Se og Hør, er i Oslo tingrett frifunnet for anklager om publisering av en krenkende artikkel om den tidligere bordellmammaen Bente Lyon og hennes datter i 2004.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To journalister fra Se og Hør hadde i november samme år, i forbindelse med behandlingen av en større straffesak i tingretten, en lunsjsamtale med de to kvinnene. Samtalen resulterte i et firesiders oppslag med tittelen «Sniffet kokain med datteren».

Mor og datter mente det var snakk om en lunsj og ikke en intervjusituasjon. De fremmet i 2007 krav om erstatning, både overfor Aller Forlag, de to journalistene i ukebladet og ansvarlig redaktør Odd Johan Nelvik.

Aller avviste kravet om erstatning da saken ble behandlet i Forliksrådet i april i år. På det tidspunkt var det bare Bente Lyons datter som var saksøker.

Retten frifinner alle de saksøkte og avviser erstatningskravet på 370.000 kroner. Datteren må i stedet betale Se og Hørs sakskostnader på 98.000 kroner.

Journalistene har hele tiden hevdet at oppslaget var resultatet av godt håndverk og sier at de ikke er overrasker over dommen. (©NTB)

Personvernpolicy