Feilslått storslått

Nicole Kidman og Hugh Jackman har hovedrollene i «Australia»
Nicole Kidman og Hugh Jackman har hovedrollene i «Australia»

<p«Australia» er tre timer du aldri får tilbake.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg skal være den første til å stille meg i køen som utroper Baz Luhrmann til en av verdens beste kommersielle filmskapere. «Mouline Rouge», «Romeo + Juliet» og «Strictly Ballrom» var alle fantastiske filmer. Luhrmann kan nesten bare sammenlignes med Tim Burton i sin evne til å lage storslåtte filmer med et personlig uttrykk. Det er spektakulært, originalt og tar pusten fra deg. Jeg er sikkert på at Luhrmann vil lage flere slike filmer, men denne gangen har han trådt feil.

Her er en test: Se traileren til filmen og fortell meg hva den handler om. Selv ikke i trailerformat har filmskaperne klart å formidle inntrykket av at filmen har en ordentlig historie, men kun en filmfortelling som ikke skiller seg fra noen andre.

Stjerner i øynene

Vanligvis lages film i denne rekkefølgen: Du har et manus og en film du virkelig bryr deg om, helst fordi det er en historie som bør fortelles og så gjør du alt i din makt til å overbevise investorene slik at de gir deg pengene til å lage den. Det kan virke som om det har skjedd i omvendt rekkefølge denne gangen. Var australske myndigheter så sultne etter en film som kunne gi de den samme turist-boosten som New Zealand fikk av «Ringenes Herre» at de kastet penger etter Baz Luhrmann?

Episk?

«Australia» er en sjablong av en film. Ta alle filmene du noen gang har sett om pripne damer som forføres av hardbarka cowboyer og kriminelle sjarmører, om kjærlighet i krig, om søte små barn som kommer bort fra familien sin, om stae kvinnfolk som blir myke av røffe menn, om den ene kvinnens kamp mot det nådeløse samfunnet. Ta «Tatt av Vinden», «Pearl Harbour», «Indiana Jones», «Curly Sue», «Empire of the Sun» og alle de andre, lag en smørje og kall det en episk historie.

Ta et historisk drama, kast penger på det og du har en episk film.

Ifølge den tradisjonelle definisjonen er en episk historie en «lang poetisk komposisjon, gjerne med en helt, fortalt på en vakker måte». Ifølge Hollywood-definisjonen er det en film med «dramatisk bredde som krever en stor produksjon». Så langt har vi altså kommet siden dikterkunsten begynte med Homers heltedikt for 2 800 år siden. Ta et historisk drama, kast penger på det og du har en episk film.

Handling?

Det handler om Lady Sarah Ashley som reiser til Australia for å besøke sin mann som holder på med kvegdrift der. Der finner hun sin mann død og blir kjent med en australsk cowboy (Hugh Jackman) og aboriginergutten Nullah (Brandon Walters). Dette er Brandon Walters debutfilm, og der filmen er i nærheten av å skape den type magi fra tidligere Baz Luhrmann-filmer er det når Walters er i filmbildet.

Ellers er filmen fattig på magi. Filmingen er vakker, menneskene er pene og i blant ser det ut som om vi har havnet mitt i et nostalgisk postkort. Det største problemet er at filmen mangler troverdige komplekse personligheter. De er så enkle og endimensjonale at de ligner papirdukker som vandrer over filmduken.

En stygg løgn erstattes med en vakker løgn, men sannheten er ikke nærmere.

Høytsvevende

Det skal være et historisk portrett av Australia, men det er for virkelighetsfjernt. Det er nostalgi møter fantasi møter historietime. Når det gjelder Aboriginernes historie kan det virke som om Luhrmann har forsøkt å gi de australske urinnvånerne en slags oppreisning. Det gjør han ved å forvandle de til en vakker myte, til figurer i et eventyr. Jeg tviler på at det gjør de godt som folkegruppe. En stygg løgn erstattes med en vakker løgn, men sannheten er ikke nærmere.

«Australia» har blitt en dårlig film fordi filmskaperne ikke har hatt en fortelling de virkelig har ønsket å fortelle. Jeg tror at de har hatt et genuint ønske om å portrettere et land og dens historie. Jeg tror at Baz Lurhmann virkelig har forsøkt å oversette kjærligheten til landet sitt med lange penselstrøk på et stort lerret, men ideene ble for høytsvevende til at de lot seg konkretisere.

Les anmeldelser av flere julefilmer her.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus