Redningspakke på plass i USA

Chrysler er blant de tre store bilprodusentene som nå er avhengig av en redningspakke fra regjeringen i Washington. Foto: Scanpix
Chrysler er blant de tre store bilprodusentene som nå er avhengig av en redningspakke fra regjeringen i Washington. Foto: Scanpix

<pUSAs regjering vil gi landets kriserammede bilindustri opptil 17,4 milliarder dollar i lån.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I alt 13,4 milliarder dollar skal lånes ut i desember og januar. Pengene skal tas fra krisepakken på 700 milliarder dollar som opprinnelig ble bevilget for å redde finansinstitusjoner tidligere i høst. Fire milliarder skal lånes ut i februar.

– Finanskrisen har brakt bilprodusentene på randen av konkurs langt raskere enn de kunne forvente, sa Bush da han presenterte krisepakken fredag.

Han slo fast at det ikke vil være ansvarlig å la bilindustrien gå under.

Mindre enn ventet

– Mine økonomiske rådgivere mener en slik kollaps vil være et hardt slag for hardt arbeidende amerikanere langt utover bilindustrien, sa Bush.

Pakken er imidlertid langt mindre enn det bilindustriens tre amerikanske giganter – General Motors, Chrysler og Ford – mener de trenger for å unngå konkurs.

Med pengene følger flere vilkår. Det skal bli et tak på ledernes vederlag, og sjefene får heller ikke reise rundt i kostbare privatfly.

En forutsetning for lånene, er at selskapene er økonomisk bærekraftige innen 31. mars neste år.

Da vil USAs neste president Barack Obama vurdere om han skal kreve lånene tilbakebetalt, noe som vil sende gigantene mot konkurs.

Stanset produksjonen

Selskapene skal kunne benytte seg av lånene med det samme.

Chrysler stanset fredag all produksjon ved selskapets fabrikker i én måned for å spare penger.

ABC Nyheter kommer tilbake med mer

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus