Slik klager på reiser

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Andre tilhørende kapitler

Rettigheter ved reiser

Pakkereiser

Reisegarantifondet

Bagasje på fly

Fly - overbooking/nektet ombordstigning

Flyforsinkelser

Flyinnstillinger

Hvis du ikke bruker flybilletten

SE OGSÅ:
Klageveileder
Klageveileder på pakkereiser fra Forbrukerådet.

Flyklagenemnda
Nettsiden til denne nemda.

Flyklage
Her kan du registrere klagen din på nett.

Reklamasjonsnemda for pakkereiser
Nettsiden blir klar en gang i andre halvår 2009. Klagene må foreløpig være skriftlige.

Pakkereiseloven
Se hele loven på Lovdata.

Forskrift til pakereiseloven
Se forskriften på Lovdata.

Du har to alternativer for å klage. Hvis det er en pakkereise klager du til Klagenemnda for pakkereiser. På andre flyreiser klager du til Flyklagenemnda.

Du kan i en del tilfeller også klage til kortselskapet ditt, samt at du kan bruke reiseforsikringen i mange tilfeller.

Klager på flyreiser
Fra årsskiftet 2008/2009 kunne du klage til én klagenemnd for alle typer flyreiser. Denne erstattet de to tidligere klagenemndene Klagenemnda for Rutefly og luftfartstilsynet som behandlet saker gjeldende for utenlandske flyselskaper.

Alle typer klager på flyreiser skal rettes til denne nemnda. Det er alle flyreiser til eller fra Norge som du kan klage inn. Du kan også klage på en hendelse på en flyreise i et annet land hvis denne flyturen er en del av en gjennomgående reise.

Før du klager til Flyklagenemnda må du ha klaget til flyselskapet. Dette må du gjøre direkte på stedet til flyselskapet, eller kort tid etter hjemkomst. Hvis ikke klagen fører frem, kan du klage til Flyklagenemnda.

Du må klage innen en måned etter avslaget. Klager til nemnda skal være skriftlige, pass på å legge med mest mulig dokumentasjon på klagen.

I nemnda sitter det medlemmer fra flyselskapene, Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, og en leder som skal være bransjenøytral.

Du finner et eget klageskjema på Flyklagenemnda.

Klager på pakkereiser
Du er pliktig til å klage innen rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. Ofte vil det da være slik at du ser mangelen med en gang, og da bør du klage straks til arrangøren. Du bør ta bilder for å dokumentere mangelen best mulig. Er det andre i samme situasjon som deg kan det være en ide å opptre samlet eller bruke de som referanser.

Hvis klagen på stedet ikke har ført frem, klager du til arrangøren etter at du har kommet hjem. Dette må gjøres innen fire uker.

Hvis dette ikke fører frem, klager du til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser. Da legger du ved reisedokumenter, korrespondanse mellom deg og arrangøren.

Nettsidene til denne nemnda er ikke klare før i andre halvår. Klager kan derfor kun gjøre skriftlig.

Adressen til «Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser» er: Postboks 2924, 2030 Oslo.

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus