Flyinnstillinger

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når et fly blir innstilt må flyselskapet tilby deg refusjon av billetten eller omruting. Disse rettighetene er nedfelt i en EU-bestemt rådsforordning (nr 261/2004).

Du har rett til erstatning hvis flyselskapet kan lastes for innstillingen. I slike tilfeller er det flyselskapet som har plikt til å dokumentere at de ikke har skylden.

Kompensasjonen gis etter disse satsene
Erstatningen gis uavhengig av om du har lidd et økonomisk tap. Du er ikke pliktig til å godta å få erstatningen i reisekuponger, eller andre tjenester fra flyselskapet. Du ha rett til å kunne få pengene på konto.

  • 250 euro for alle flygninger på høyst 1.500 kilometer
  • 400 euro for alle flyginger innenfor EØS-området på mer enn 1.500 kilometer og alle andre flyginger på mellom 1.500 og 3.500 kilometer
  • 600 euro for alle flyginger som ikke omfattes av de to over

Denne kompensasjonen kan settes ned med 50 %. Da må de tilby deg omruting som ikke gir en større forsinkelse enn:

  • 2 timer ved flygninger på opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved andre flygninger

Du kan også kreve høyere erstatning, men da må du dokumentere tapet du har lidd. Maksimal erstatning er omtrent 41.000 kroner.

Unntak
Det er unntak fra disse kompensasjonsreglene hvis flyselskapet i god nok tid har gitt beskjed på forhånd.

  • det opplyses om innstillingen minst to uker før planlagt avgangstid,
  • det opplyses om innstillingen mellom to uker og syv dager før planlagt avgangstid og tilbys omruting slik at du kan reise høyst to timer før planlagt avgangstid og ankomme til det endelige bestemmelsessted senest fire timer etter planlagt ankomsttid
  • det opplyses om innstillingen mindre enn syv dager før planlagt avgangstid og tilbys omruting slik at du kan reise høyst en time før planlagt avgangstid og ankomme til det endelige bestemmelsessted senest to timer etter planlagt ankomsttid.

Rettigheter ved streik
En streik er en ekstraordinær situasjon, det vil si at flyselskapet ikke er skyld i det. Dette betyr at du ikke har rett til kompensasjonen nevnt ovenfor.

Men dette har du krav på:

  • Refusjon eller omruting
  • Forpleining etter vanlige regler. Se dette punktet.
  • Hotellovernatting

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus