Pedersen til Fedje

HEVES? Fiskeriministeren vil vurdere å heve ubåten. Foto: Scanpix.
HEVES? Fiskeriministeren vil vurdere å heve ubåten. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pFiskeriminister Helga Pedersen (Ap) reiser førstkommende onsdag til Fedje for å diskutere hva som skal gjøres med den tyske ubåten U 684.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pedersen vil møte lokalbefolkningen for å snakke om hva som bør gjøres med ubåten som ligger på havbunnen utenfor stuedøra deres.

Spørsmålet er om ubåten skal heves eller dekkes til. Kystverket anbefaler tildekking, mens folk i Fedje vil at båten skal heves.

U 684 ble senket i 1945 med 67 tonn flytende kvikksølv om bord, lagret på stålflasker. Vraket ligger på 150 meters dyp om lag 2 kilometer vest for Fedje.

Det har lenge vært klart at det nederlandske firmaet Mammoet Salvage vil få oppdraget med eventuelt å heve ubåten, og kontrakten ble nylig undertegnet. Det var det samme selskapet som hevet den russiske ubåten Kursk.

- Kontrakten er undertegnet med forbehold om at heving blir resultatet. Det er begge parter komfortable med, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket til NTB.

En utredning fra Kystverket som ble overlevert Fiskeridepartementet 10. november, viser at heving vil koste rundt 1 milliard kroner, mens tildekking vil koste 250 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I den siste utredningen ble det lagt vekt på å utrede hevingsalternativet fordi tildekking var utredet tidligere.

Dersom departementet vedtar å følge Kystverkets anbefaling om tildekking, må anbudspapirene sendes ut på nytt.

Den siste rapporten konkluderer med at tildekking er bedre enn heving på fire av de fem kriteriene som ble vurdert, men rapporten konkluderer også med at det er fullt mulig å heve ubåten. (©NTB)