Hurtigrute-ansatte i sjokk

Arkivbilde av hurtigruteskipet Richard With i stormfullt farvann ved Melkøya utenfor Hammerfest. Det økonomiske ruskeværet som i lang tid har herjet hurtigruteselskapet, fører nå til at 200 landansatte mister arbeidet. Arkivfoto: Marit Hommedal / SCANPIX.
Arkivbilde av hurtigruteskipet Richard With i stormfullt farvann ved Melkøya utenfor Hammerfest. Det økonomiske ruskeværet som i lang tid har herjet hurtigruteselskapet, fører nå til at 200 landansatte mister arbeidet. Arkivfoto: Marit Hommedal / SCANPIX.

<pDe landansatte i Hurtigruten har vært forberedt på store kutt. Men for flere var det likevel et sjokk å få de rene fakta på bordet: 200 må gå. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi har visst at selskapet skulle spare 150 millioner kroner, og at dette ville føre til mange oppsigelser. Men det er likevel et tung dag. Da omfanget ble klart for oss, reagerte mange med sjokk, sier Randi Heggelund som er hovedtillitsvalgt for de landansatte i Narvik.

Kuttene ble presentert samtidig som det kriserammede selskapet Hurtigruten ASA presenterte et resultat for tredje kvartal som er mye dårligere enn i fjor. Hittil i år har Hurtigruten ASA et resultat før skatt på minus 119,5 millioner kroner, mot 87,5 millioner kroner på plussiden i samme periode i 2007.

– Tøff melding

Selskapet er nødt til å kutte årlige kostnader til salg og administrasjon med til sammen 150 millioner kroner innen utgangen av 2009. Dette fører til at antallet ansatte reduseres med rundt 200, framgår det av kvartalsrapporten.

– At vi skal redusere bemanningen på land med 50 prosent, er en tøff melding å få. Men vi er nødt til å redusere kostnadene vesentlig, sier konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten til NTB.

Av de 200 som må gå, jobber 80 i Norge, og 120 i selskapets utenlandsorganisasjon.

– Vi er i en trengt økonomisk situasjon og har ikke noe tilbud om sluttpakker å komme med til de ansatte. Men arbeidsplassene til dem som blir igjen, er trygge, lover Fjell. Han avviser at det er aktuelt med flere oppsigelser, og viser til at inntektene allerede er gått opp.

– Vi har et overskudd i tredje kvartal på 60 millioner kroner. Men vi vet erfaringsmessig at fjerde og første kvartal ender i underskudd, og overskuddet denne gang er ikke stort nok, sier Fjell.

– Nytt selskap

I høst har Hurtigruten ASA solgt sin ferje- og hurtigbåtvirksomhet samt eierandelen i Nor-Cargo UK. Arbeidet med å selge ut flere virksomheter for å bedre likviditeten vil fortsette i 2009.

– Vi selger alt som ikke er kjernevirksomhet og bruker pengene til å betale ned gjeld. Hurtigruten kommer til å bli et nytt og annerledes selskap, mer lønnsomt og fokusert enn tidligere, sier Fjell.

Hurtigrutens resultat før skatt i tredje kvartal på 45,9 millioner kroner er en kraftig nedgang fra tilsvarende periode i fjor. Da endte resultatet på 136,8 millioner kroner. I hovedsak skyldes nedgangen lavere passasjertall i sommersesongen og store kostnadsøkninger.

Kvartalsresultatet ble møtt med en ytterligere nedgang i aksjekursen på Oslo Børs. Ved børsslutt hadde den svekket seg med drøye 1,5 prosent. På ett år har aksjen rast med hele 87,7 prosent. (©NTB)

Personvernpolicy