Priser selger bøker

Fjorårets Brageprisvinner Carl Frode Tiller merket det godt på boksalget etter han fikk  Brageprisen.  Foto: Scanpix
Fjorårets Brageprisvinner Carl Frode Tiller merket det godt på boksalget etter han fikk  Brageprisen.  Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEn bokpris gir ikke bare forfatteren ære. Den kan også gi salget et løft.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Størst effekt har nok Bokhandlerprisen , men vi merker også at Brageprisen har fått økt betydning de siste årene, sier Geir Berdahl, leder av Den Norske Forleggerforening.

Berdahl er også forlagssjef i Forlaget Oktober, som har fått fire av de fem siste Brageprisvinnerne i skjønnlitterær klasse. De er i tur og orden Hanne Ørstavik (2004), Marita Fossum (2005), Dag Solstad (2006) og nå seinest Per Petterson (2008).

- Det er altfor tidlig å si hva årets Bragepris får å si for Petterson, men en viktig effekt vil være at han kommer ut av skyggen av "Ut og stjæle hester"-suksessen. Det kan få en positiv innvirkning på interessen for årets vinnerbok, "Jeg forbanner tidens elv", sier Berdahl.

Han tør likevel ikke si noe sikkert om salgseffekten av å vinne Brageprisen, utover det at prisen er viktigere for en "outsider" enn en etablert forfatter. Det nærmeste Oktober forlag har vært en skjønnlitterær outsidervinner er Marita Fossum, som i 2005 fikk Brageprisen for sin roman "Forestill deg".

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi doblet nok salget av den etter at hun fikk Brageprisen, uten at jeg tør å gi deg noen eksakte salgstall, forteller Berdahl og tilføyer:

- Men mer generelt vil jeg nok tro at vi snakker om et mersalg på flere tusen for en vinner av Brageprisen.

Drastisk effekt for Tiller

For fjorårets Brageprisvinner Carl Frode Tiller gjelder i hvert fall dette, bekrefter Trygve Åslund, skjønnlitterær forlagssjef i Aschehoug forlag. Åslund forteller at salget av "Innsirkling" sto omtrent stille på 1.400 eksemplarer før Brageprisen i fjor, mens det få uker etter seieren hadde nådd opp i 8.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var en drastisk effekt, skapt av sammenfallende faktorer som flere priser og strålende kritikker. Det fikk bokfolket til å si at "ja, dette er en bok vi vil ha!", og det resulterte i et overraskende stort salg. Samtidig som oppmerksomheten rundt Tiller også førte til økt salg av hans tidligere bøker, forteller Åslund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tillers "Innsirkling" fikk både Brageprisen og Kritikerprisen, foruten at den ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris. Å vinne den siste kan også være lønnsomt for en forfatter, og Åslund forteller at forlaget merket en klar effekt da Jan Kjærstad i 2001 fikk Nordisk Råds Litteraturpris for "Oppdageren".

- Hele forfatterskapet hans fikk et løft av den prisen. Vi solgte mer både av den og eldre Kjærstad-titler, uttaler Åslund. Han opplyser samtidig at fjorårets vinner av Nordisk Råds Litteraturpris, Sara Stridsberg, nå har solgt 2200 eksemplarer i Norge av sin roman "Drømfakultetet".

- For en bok som dette er det et tall vi er meget fornøyde med.

Bokhandlerprisen viktigst for salg

Mens Brageprisen kanskje er den norske prisen som gir mest ære i bok-Norge, synes det som om Bokhandlerprisen er den som gir mest penger i kassa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For begge disse prisene er det en veldig klar tendens at vinnerne løftes fram i bokhandlene. En pris kan derfor gi en bok det ekstra puffet som skal til for å gjøre den til storselger, uttaler Randi Øgrey, direktør i Bokhandlerforeningen. Hun tror også at Bokhandlerprisen er den norske bokprisen med størst betydning for salget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mange av de som jobber i butikkene har vært med på å stemme fram vinneren, så da er det bare naturlig at de er litt ekstra opptatt av denne prisen.

Bjarne Buset, informasjonssjef i Gyldendal forlag, mener effekten av Bokhandlerprisen blir litt som "høna eller egget". Han peker på at mens andre litteraturpriser ofte kan kåre "ukjente" vinnere, handler Bokhandlerprisen mer om kommersielt etablerte forfattere. Noe lista over de fem siste årenes prisvinnere kan illustrere: Levi Henriksen, Anne B. Ragde, Erik Fosnes Hansen, Jo Nesbø og Tore Renberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen automatikk for Nobelprisvinnere

Av disse er bare Levi Henriksen Gyldendal-forfatter, mens forlaget heller ikke har klart å vinne den skjønnlitterære Brageprisen siden Kjartan Fløgstads "Kron og mynt" i 1998.

Til gjengjeld er Gyldendal forlaget som fører an blant de siste årenes Nobelprisvinnere på det norske markedet. Elfriede Jelinek (2004), Orhan Pamuk (2006) og Doris Lessing (2007) er alle representert av Gyldendal i Norge.

- Nobelprisen i litteratur betyr utvilsomt økt eller fornyet interesse for prisvinneren, men i dette ligger det ingen automatikk i økte salgstall, hevder Buset og illustrerer med de tre ovennevnte prisvinnerne.

- Jelinek er en smal forfatter, og vi hadde ingen titler med henne på lageret da hun fikk Nobelprisen. Da blir effekten svært liten, når du er på plass i bokhandelen først lenge etter. Da Lessing fikk prisen opplevde vi en slags gjenoppliving av interessen for henne, uten at vi så noen klar effekt på boksalget. For Pamuk ga prisen derimot et salgsløft, siden han befinner seg midt i en jevn strøm av utgivelser av nye titler, sier Buset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For mange priser?

Buset tror den største betydningen av en litteraturpris er at det bygger oppmerksomhet rundt forfatteren, noe som på sikt også kan gi forfatterskapet større salgstall.

- Men i Norge har vi for mange og små bokpriser for at det skal bli en klar salgseffekt, mener Buset. Det er Randi Øgrey ikke enig i.

- Når det gjelder de to største norske prisene, Brageprisen og Bokhandlerprisen, er tvert imot mitt inntrykk at de utfyller hverandre godt.