MTB perfekt til pirat-jakt

KNM STORM: Nylig testet den nye MTB-en KNM Storm sin automatkanon utenfor Bergen. Foto: Forsvarets mediesenter.
KNM STORM: Nylig testet den nye MTB-en KNM Storm sin automatkanon utenfor Bergen. Foto: Forsvarets mediesenter.

<pNorge ønsker å sende fregatter til Somalia for å jakte pirater, men er det MTB-er som trengs?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både utenriksminister Jonas Gahr Støre og forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen har åpnet for å sende fregatter i Nansen-klassen til Somalia for å håndtere det stadig eskalerende pirat-problemet. Men internasjonalt stilles det nå spørsmål om fregatter kan gjøre den jobben som kreves mot piratene.

Ifølge ekspertene er det først og fremst to ting som gjør kampen mot piratene vanskelig. Det ene er de hurtige småbåtene som piratene bruker, og det andre er det ekstremt store farvannet de opererer i. Det første gjør det vanskelig for store krigsskip å holde følge, mens det andre gjør piratene vanskelige å finne.

Farten essensiell

Orlogskaptein Ola Bøe Hansen, som leder mediegruppa ved Forsvarets stabsskole, mener de nye MTB-ene i Skjold-klassen kunne være utmerkede fartøy i bruk mot piratene.

- Det som er piratenes største fortrinn er den farten de nærmer seg båtene de vil kapre. De nye MTB-ene har en operativ fart på cirka 62 knop, og er vel de raskeste i verden i sin klasse. Ved å bruke dem ville man automatisk kansellere dette fortrinnet, sier Hansen til ABC Nyheter.

Regjeringen har sagt at et fregattbidrag kan være aktuelt. Foto: FMS.Regjeringen har sagt at et fregattbidrag kan være aktuelt. Foto: FMS.

Han understreker at det er langt fram før man går fra politisk vilje til å faktisk sette inn fartøy av noen som helst type. Men et oppsett med en fregatt og inntil tre MTB-er er noe som diskuteres. Da klarer man nemlig å kombinere to ting. MTB-ene har farten til å avskjære og eventuelt nedkjempe piratenes småbåter, mens fregattene har radarkapasiteten til å finne piratene selv på svært langt hold.

- Det som hadde vært en drømmeoppsetting hadde vært en fregatt med helikopter, pluss tre MTB-er. Selvfølgelig er man avhengig av god etterretning i tillegg, men akkurat dette med operasjoner i kystnære farvann er noe Norge er eksperter på, sier Hansen.

Eskorte fungerer

Norsk rederiforbund har allerede bedt den norske regjeringen sende et norsk bidrag til Aden-bukta, og senest fredag gjentok regjeringen ved Jonas Gahr Støre at man kan stille et bidrag til innsatsen mot piratene.

Hvordan et slikt bidrag vil se ut er derimot høyst usikkert, men etter det ABC Nyheter erfarer er man fra politisk hold interessert i å diskutere detaljene i dette nå.

- Vi har bedt om et bidrag fra norsk side, men vi legger oss ikke opp i hvordan det skal se ut. Om det er båter, fly eller andra kapasiteter er ikke noe vi skal legge oss opp i. Det må bli en politisk og fagmilitær vurdering, sier avdelingsdirektør for beredskapssekretariatet i Norges rederiforbund, Arild Wegener til ABC Nyheter.

Han mener bestemt at en militær tilstedeværelse vil hjelpe, selv om han innser at man aldri kan dekke hele det enorme området som piratene hittil har operert i.

- Allerede har jo to franske fregatter tilbudt eskorte, og enkeltland har gjennomført eskorte for sine lands skip. Det har fungert godt, og ingen av de skipene som har seilt med eskorte har blitt angrepet. Piratene har en grense for hva de gir seg ut på, sier Wegener.

Rekkevidde

EU har allerede bestemt seg for å sende et bidrag med krigsskip, men nøyaktig hvor mange skip, og hvilken type er ikke klart. Uansett er det klart at de norske MTB-ene har et stort fortrinn med tanke på fart, sammenlignet med samtlige skip andre mariner kan by på.

De norske fregattene har sannsynligvis noe av det beste radarsystemet som er å oppdrive til havs, noe som gjør det mulig å dekke opp et stort havområde med relativt få skip.

Uansett spekuleres i at et økt militært nærvær i Adenbukta ikke nødvendigvis kommer til å hjelpe. Ifølge AFP vil ankomsten av store marinestyrker føre til at piratene bare flytter aktiviteten sin lenger til havs, og til områder som hittil har vært forskånet mot angrep. Den saudiarabiske tankeren Sirius Star ble angrepet mye lengre sør enn det som har vært vanlig for piratene tidligere.

Så langt er tre av de nye MTB-ene levert til Sjøforsvaret, og de er i ferd med å utstyres med den bevæpningen de skal ha. På sikt skal fartøyene utstyres med det nye sjømålsmissilet NSM, men foreløpig er ikke det ferdig testet. Den 76-millimeters automatkanonen som MTB-ene nå er utstyrt med er likevel mer enn nok til å hamle opp med pirater i små fartøyer.

Krevende ressursmessig

Til tross for politisk vilje, så er det langt fram til Norge kan stille med et bidrag i Aden-bukta.

- Det er et politisk og økonomisk problem. En slik operasjon vil kreve mye penger og mange mannskaper. Man må selvfølgelig ta stilling til dette bidraget sammenholdt med både eksisterende operasjoner man er engasjert i, og andre nye operasjoner som ligger på bordet nå, sier Ola Bøe Hansen.

Personvernpolicy