20 skal konkurrere om storkontrakter

Statssekretær i nærings- og handelsdepartementet, Øyvind Slåke (til venstre), konsernsjef Walter Qvam (bak), forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og ordfører Vidar Lande under åpningen av en komposittfabrikk på Kongsberg fredag. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
Statssekretær i nærings- og handelsdepartementet, Øyvind Slåke (til venstre), konsernsjef Walter Qvam (bak), forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og ordfører Vidar Lande under åpningen av en komposittfabrikk på Kongsberg fredag. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pRundt 20 selskaper er aktuelle i konkurransen om forsvarskontrakter med Lockheed Martin. Forsvarsministeren har tro på at norske bedrifter vil hevde seg, men vil ikke si noe om forpliktende avtaler

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norsk industri er konkurransedyktig, og det gjelder særlig forsvarsindustrien. Den står ikke tilbake for noen, sier Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) til NTB.

Dagen etter at regjeringen avslørte at de har valgt amerikanske kampfly, understreker forsvarsministeren at det er mye å hente på industriavtaler med Lockheed Martin.

– Det er ingenting i veien for at vi skal klare å forhandle fram 100 prosent gjenkjøpsavtaler, kanskje mye mer. Det som var forskjellen mellom SAAB og Lockheed Martin var at SAAB la fram en plan som ville omfatte mange små selskaper, mens avtalen som vi får med Lockheed Martin vil gjelde noen få aktører som får større kontrakter, sier hun.

Norske kandidater

Svenske SAAB lokket med avtaler som omfattet opp mot 200 bedrifter, og alle fylker var representert. Verdien av gjenkjøpsavtalen ville ligge på 50 milliarder kroner over de neste 10-15 årene, ble det antydet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lockheed Martins system med beste-kjøps-avtale vil trolig gi noen få norske selskaper store kontrakter. Ifølge forsvarsgiganten selv er det snakk om 33 milliarder kroner i potensielle kontrakter, men her må Norge konkurrere med andre land om å få tilslagene.

Forsvarsministeren bekrefter at om lag 20 selskaper er aktuelle. Kongsberg Defence & Aerospace, Volvo Aero, Nammo, Kitron, og Simrad nevnes.

Krever forpliktende avtale

Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI) krever at regjeringen går inn for forpliktende kampflyavtaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norge bør kreve at produsent Lockheed Martin utvider antallet avtaler utover det som det foreløpig ligger an til, sier administrerende direktør Torbjørn Svensgård til Teknisk Ukeblad.

Forsvarsministeren vil ikke love noen ting. Hun sier løpet så vidt har begynt for norske bedrifter.

– Vi vil jobbe hardt for å forhandle fram kontrakter, men vi har god tid på oss. Vi trenger ikke undertegne med Lockheed Martin før 2014, så det er tid og handlingsrom, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag åpnet Strøm-Erichsen den nye komposittfabrikken på Kongsberg, som blant annet skal produsere deler til det amerikanske kampflyet F-35 JSF. Forsvarsministeren trekker fram fabrikken som et eksempel på en norsk bedrift som når fram i toppsjiktet internasjonalt.

Lukket system

Lockheed Martin er verdens største forsvarsleverandør, men JSF-programmet er lukket. Norske selskaper vil ikke ha tilgang til å konkurrere om andre enheter i systemet, og mulighetene er dermed færre for forsvarsindustrien. SAAB tilbød derimot avtaler over et bredere spekter, som også omfattet andre områder.

– Det som er viktig nå, er å komme fort i gang overfor amerikanerne. Vi må lage en strategi for hva vi vil og hvilke industrier vi mener har muligheter til å oppnå kontrakter, sier statssekretær Øyvind Slåke (Ap) i Nærings- og handelsdepartementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har stor tro på det industrielle samarbeidet med Sverige vil fortsette, til tross for at svenskene nå er skuffet over at Norge ikke valgte deres Gripen-fly.

De norske bedriftene som lå an til å få avtaler med SAAB, bør ikke gi opp, mener han.

– Det er opp til bedriftene å forsøke å følge opp de avtalene som SAAB la opp til og vise at de er konkurransedyktige. De må finne ut av om det fortsatt foreligger muligheter, sier han. (©NTB)