Forsvaret skeptiske til flyplass

Det planlegges ny flyplass på Helgeland. Forsvaret er skeptisk, men sjefen for flyplassprosjektet mener at uenighetene er løsbare. Her ser vi et bilde fra en datasimulering for flyplassen. Kilde: PLU.
Det planlegges ny flyplass på Helgeland. Forsvaret er skeptisk, men sjefen for flyplassprosjektet mener at uenighetene er løsbare. Her ser vi et bilde fra en datasimulering for flyplassen. Kilde: PLU.

<pForsvaret er lunkne til ny flyplass i Mo i Rana. - Dette er løsbart, sier sjefen for flyplassprosjektet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et lokalt initiativ har presentert planer for bygging av ny flyplass i Mo i Rana til erstatning for eksisterende flyplass. Det er selskapet Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS (PLU) som står bak.

Avinor har konkludert med at Forsvaret i liten grad vil berøres av en ny flyplass. Dette er Forsvaret i uenig i, som mener flyplassen begrenser muligheten for å oppfylle NATO-krav.

Konsekvenser for Forsvaret

I et brev til Rana kommune skriver Luftoperativt inspektorat at de ønsker å «nyansere Avinors konklusjon». I brevet skriver de:

«Opprettelse av en ny flyplass i Mo i Rana vil kunne få konsekvenser for Forsvarets mulighet til å trene pålagte roller over land. Dette er avhengig av luftrommets utforming som igjen avhenger av rutetidene, ruteføringene og flytyper.

Enkle oppdrag med to til fire fly vil fremdeles kunne gjennomføres over Helgeland, mens mer kompliserte operasjoner vil vanskeliggjøres. De mest kompliserte operasjonene hvor man trener på store koordinerte angrepspakker vil med endret utforming på luftrommet kanskje bli umulig å gjennomføre over Helgeland.

Dette vil kunne begrense muligheten til å oppfylle alle nasjonale - og NATOs krav til norske kampflygere.»

Se videosimuleringer over landinger og take-off her.

- Er løsbart

Daglig leder Henrik Johansen i PLU tar utspillet med ro, og mener at de skal kunne komme til enighet.

- Det som er saken er at vi planlegger en større lufthavn med liten trafikk. Vi snakker om 15 landinger og tilsvarende antall avganger hver dag. Det er så lite at vi mener at Forsvarets problem er godt løsbart. Den største forskjellen er at trafikken er ment å foregå med store fly kontra småfly som i dag.

- Ved alle endringer har Forsvaret reaksjoner, og jeg ser brevet som et innspill i forhold til at deres interesser må ivaretas. I den videre prosessen er det mange hensyn å ta, og Forsvaret er en av interessentene.

- Hvordan løser man slikt?

- Man gjør avtaler vedrørende bruk av luftrommet, og lager regler for dette. Trafikken må da rette seg etter disse rammene.

PLU har som mål at spaden for lufthavna skal i jorda om ett år, og anleggsperioden er beregnet til to år. Går alt som planlagt, tar første fly av i 2011.

Ifølge Henriksen trenger de en milliard for å bygge flyplassen, hvorav 400 millioner skal dekkes inn lokalt. Åtte kommuner, med et innbyggertall på 35.000 mennesker, har stilt seg bak prosjektet.

Ingen i Luftforsvaret har kunnet kunnet kommentere saken overfor ABC Nyheter fredag formiddag.

Les brevet fra Luftoperativt inspektorat her.

Personvernpolicy