Ligger stabilt på bunnen

Det 97 meter lange sementskipet Crete Cement med 13 personer om bord gikk på grunn i Grisebukta utenfor Fagerstrand i Oslofjorden onsdag morgen. (Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX)
Det 97 meter lange sementskipet Crete Cement med 13 personer om bord gikk på grunn i Grisebukta utenfor Fagerstrand i Oslofjorden onsdag morgen. (Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDet havarerte lasteskipet Crete Cement står stabilt på havbunnen ved Fagerstrand i Oslofjorden. Torsdag morgen skal dykkere tette lufteluker under vann.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelser med fjernstyrt undervannsbåt sent onsdag kveld var ifølge aksjonsleder Per-Odd Krogstad i Kystverket «veldig oppløftende».

– Båten ligger stabilt og den har satt seg godt i gjørmebunnen. Vi sender ned dykkere så snart det blir lyst torsdag for å tette lufteventiler fra bunkerstankene akter. Faren for lekkasjer vurderes nå som veldig liten, sier Krogstad til NTB.

Hull i tom tank

Lasteskipet Crete Cement grunnstøtte ved Grisebukta i Fagerstrand onsdag morgen. De 115 tonnene med tungolje om bord utgjør en betydelig miljøtrussel ved en eventuell lekkasje.

Krogstad sier at det var grisefalsk ved grunnstøtingen:

– Den fjernstyrte ubåten avdekket hull i en bunkerstank. Dette var den eneste bunkerstanken som ikke var fylt med tungolje, så her har det vært skikkelig griseflaks.

Motorolje i sjøen

En stund onsdag var det frykt for lekkasje fra båten, da det faktisk ble observert olje fra skipet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne lekkasjen er tettet etter et ubetydelig utslipp. Oljen viste seg å komme fra motoren, og 8-12 liter motorolje er rent ut gjennom en lufteluke som nå er tettet. Det var totalt 2.000 liter olje på maskinen, sier Krogstad.

Undersøke og sikre

Hvor lang tid det vil ta å tømme skipet for olje kan Kystverket ikke si noe om.

– Første steg i aksjonen torsdag blir å tette lukene. Deretter fortsetter man undersøkelser av skroget og sikring av det, sier Krogstad.

Selv om faren for lekkasje vurderes som liten, opprettholdes beredskapen rundt havaristen natt til torsdag. Men heller ikke været oppfattes som noen trussel, slik lasteskipet nå ligger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mysterium

Hvorfor det 97 meter lange lasteskipet kjørte rett på grunn er foreløpig et mysterium. Det var flotte forhold på fjorden, og skipet hadde norsk los. Havarikommisjonen har etter foreløpige intervjuer onsdag konstatert at kapteinen ikke var beruset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har begynt arbeidet med å oppklare hva som er skjedd. Vi håper først og fremst at resten av skipet ikke synker, slik at vi kan få tilgang til logger og registreringsapparater, sier direktør Grete Myhre i kommisjonen til NTB.

Rederiet vil avvente med å kommentere årsaken til kommisjonen er ferdig med sitt arbeid.

Verken mannskapet eller losen ble skadd i grunnstøtingen.

Ledelsen i rederiet vil torsdag klokken 13 avholde en pressekonferanse på Shippingklubben i Oslo. (©NTB)