TV-dominans blant debutanter

Kurt Nilsen vant Idol 2003. Hvor mange plater hadde han solgt om han hadde vunnet den samme konkurransen i dag? Foto: Thomas Bjørnflaten (Scanpix)
Kurt Nilsen vant Idol 2003. Hvor mange plater hadde han solgt om han hadde vunnet den samme konkurransen i dag? Foto: Thomas Bjørnflaten (Scanpix)

<pAv årets seks mest solgte platedebutanter, er fire hentet fra TV-skjermen.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kathrine Moholt har solgt overlegent mest og Glenn Lyse har solgt nest mest. Og bak dem lurer Ida Jenshus og Thomas Brøndbo, mens mye tyder på at Erlend Bratland før året er omme kan true Moholt på toppen.

Og alle har de to ting til felles: De er platedebutanter - og de ble kjent på TV før plateeventyret startet.

Klar tendens

Helt siden Kurt Nilsen vant den første norske «Idol»-konkurransen i 2003, har tendensen vært like klar som omdiskutert. I alt større grad har plateselskapene fokusert på mer eller mindre talentfulle deltakere i TV-konkurranser og realityserier, når de skal finne nye artister til stallen sin.

- Det er helt greit, så lenge de har talent. Men noen av de største talentene finner vi nok blant dem som ikke vil stille opp. Og alle de som viser seg på skjermen har kanskje ikke så stort talent, så for de plateselskapene som i stor grad fokuserer på TV-folk kan det bli en kortsiktig gevinst, mener Larry Bringsjord, formann i FONO, organisasjonen av de uavhengige, norske plateselskapene.

En tredjedel fra TV

Av 21 norske platedebutanter som har karret seg inn på VG-lista for album i år, er en tredel hentet fra TV-skjermen. Og altså med Kathrine Moholt som den suverene vinneren. 32 000 har kjøpt hennes debutalbum «Sweetheart», men så har hun da også lenge vært en av TV-Norges største sweethearts, med programlederroller i «Jakten på kjærligheten», «Isdans» og ikke minst «Allsang på grensen».

Vinner av «Lyden av lørdag» 2008, unntaket som bekrefter regelen? Foto: Universal Music GroupVinner av «Lyden av lørdag» 2008, unntaket som bekrefter regelen? Foto: Universal Music Group

Der fikk den tidligere vinneren av TV-programmet «Skal vi danse?» også vist frem sine musikalske ferdigheter, noe som førte til platekontrakt og utgivelse hos Sonets underbruk Slagerfabrikken.

- Vi retter oss stort sett inn mot det brede voksenmarkedet, og vi jobber med artister som allerede har et navn. Og da er det jo helt naturlig at vi skjeler til TV, bekrefter Erik Landet, produktsjef i Slagerfabrikken, som foruten Moholt også har Thomas Brøndbo («Lyden av lørdag») og Svein Østvik («Charterfeber») i stallen.

- At så mange plateartister i dag rekrutteres fra TV-programmer er helt naturlig. For å selge på bensinstasjoner i dag er en debutant nødt til å være kjent fra TV. Før kunne ukjente artister med «kred» selge mellom 5 000 og 10 000 bare på gode anmeldelser. Det skjer ikke i dag, sier Landet.

- Unntaksvis bra

- Av artister som blir kjent på TV, er det bare helt unntaksvis at de er bra, sier Per Tronsaune.

Bransjeveteranen har tidligere vært manager for Wannskrækk og Gåte, og er det i dag for Gunnhild Sundli og Ida Jenshus. Sistnevnte for øvrig vinner av NRKs talentprogram «Lyden av lørdag», og ifølge Tronsaune selvsagt et av de få kvalitetsunntakene blant TV-artister.

- Vi fikk henvendelser fra plateselskaper som på et tidlig tidspunkt i «Lyden av lørdag» gjorde klart at de gjerne ville ha henne, selv om hun hadde blitt stemt ut i «Lyden av lørdag». Så Ida hadde ganske sikkert kommet ut på plate uansett, hevder Tronsaune, som ikke er særlig glad for «TV-trenden».

- Tallenes tale er dessverre klar, om at du på en eller annen måte helst må synes i media, skal du ha håp om en platekarriere. Men jeg håper og tror at det fortsatt er rom for artister som Kaizers Orchestra og Sondre Lerche, som slår seg frem via konsertscenen.

Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Retrohue her

Les Lyttelua her

Finn alt innen musikk på Startsiden

Personvernpolicy