Nettsøk avslører influensautbrudd

VARSLER: En ny tjeneste fra Google varsler influensautbrudd ved hjelp av søkeordovervåkning. (Foto: Google.org Flu Trends)
VARSLER: En ny tjeneste fra Google varsler influensautbrudd ved hjelp av søkeordovervåkning. (Foto: Google.org Flu Trends)

<pDet tar Folkehelsinstituttet opptil en uke å oppdage at et influensautbrudd er i gang. Google hevder å kunne varsle utbrudd dagen det skjer. - Spennende, sier norsk influensaforsker. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved hjelp av søkeordovervåkning skal internettgiganten Google kunne varsle influensautbrudd når det oppstår.

Google har i samarbeid med Centers for Disease Control and Prevention (CDC) i USA funnet ut at mange mennesker bruker de samme søkeordene når influensaen er i ferd med å bryte ut.

For CDC tar det opptil to uker å varsle et utbrudd. Derfor har Google.org lansert tjenesten Flu Trends (influensatrender), som hver dag estimerer utbredelsen av influensa i hver enkelt av de amerikanske statene.

Google håper nå å kunne forberede leger og myndighetene bedre på når de skal advare om influensautbrudd rundt om i landet, eller i verste fall om en pandemi, tilsvarende for eksempel spanskesyken som tok livet av millioner av mennesker verden over i 1918.

Opptil en uke i Norge

I Norge har Folkehelseinstiuttet et meldesystem for influensalignende sykdom, som går ut på at 201 legekontorer over hele landet melder fra om antall tilfeller per uke.

- Sammenlignet med USA så er nok veien kortere inn til det nasjonale senteret i Norge, så vi har ikke en 14-dagers forsinkelse, men inntil en uke kan det være, sier forsker og leder for Det nasjonale influensalaboratoriet i Norge, Olav Hungnes, til ABC Nyheter.

- Det er den store fordelen med Googles system, at det foregår i sanntid. Vi ser det som et supplement til systematisk overvåkning, legger han til.

Forskeren mener videre at man bør være obs på potensielle feilkilder med det søkebaserte systemet:

- Det er ikke bare når noen er syke de søker på nett. Hvis det er stor mediedekning kan det utløse interesse og dermed flere søk. Stor søkaktivitet kan dermed vise mer epidemi i media enn i virkeligheten.

Enorme kostnader

Influensaviruset sprer seg raskt rundt om i verden i influensasesongen, og medfører en betydelig økonomisk belastning både i form av kostnader til medisinsk behandling og på grunn av nedsatt produktivitet hos dem som rammes.

I USA estimerer man at kostnadene knyttet til epidemiene kommer på så mye som 71-167 milliarder dollar til sammen, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

Og på verdensbasis anslår organsiasjonen at mellom 250 000 og 500 000 mennesker dør av influensa årlig.

Gode resultater så langt

En sammenligning av Googles og CDCs data fra influensasesongen 2007-08 viste at de søkebaserte influensaestimatene i stor grad stemte overens med CDCs overvåkningsdata, skriver Google i sin blogg:

- Vårt system er fortsatt veldig eksperimentelt, så alt er mulig, men vi håper å se tilsvarende sammenheng mellom resultatene i det kommende året, skriver de videre.

Også influensaforsker Hungnes synes det blir spennende å følge utviklingen:

- Kurvene hittil er ganske pene, men i noen sesonger er det mer registrering på Google, i andre er det motsatt. Vi ser på dette som ting som utfyller hverandre. Det blir spennende å følge med på, sier han.

Garanterer anonymitet

Google garanterer at informasjon som blir utlevert til myndighetene er anonymisert på forhånd, slik at de enkelte brukerne ikke vil kunne identifiseres.

Likevel har den nye tjenesten skapt reaksjoner hos kommentatorer og bloggere, som frykter at Google i fremtiden kan begynne å levere personfølsomme opplysninger til myndighetene, melder Politiken.dk.

Det er foreløpig ikke mulig å følge influensatrender i Norge, og Google opplyser ikke på sine sider når det eventuelt vil skje.

Personvernpolicy