- Bort fra Egner- og julestjerneloopen

<p class="hidden">Påtroppende teatersjef ved Nationaltheatret Hanne Tømta, prestenterte onsdag både vårens spilleplan og teaterets første husdramatiker, Johan Harstad. Foto: Scanpix</p>
Påtroppende teatersjef ved Nationaltheatret Hanne Tømta, prestenterte onsdag både vårens spilleplan og teaterets første husdramatiker, Johan Harstad. Foto: Scanpix

<p- Jeg vil få teateret ut av Egner- og julestjerneloopen, sier påtroppende teatersjef for Nationaltheateret, Hanne Tømta. Likevel var ingen nye barnestykker å finne, da hun onsdag presenterte vårens

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg har en litt sånn julenissefølelse etter å ha pakket presanger i ett års tid, sier Tømta om spilleplanen hun presenterer for våren – en spilleplan som blir hennes første som teatersjef for Nationaltheatret. I januar 2009 forlater hun sin gamle jobb som teatersjef på Rogaland Teater, og tar for alvor over sjefsstolen i Nationaltheatret etter Eirik Stubø.

- Dette er enormt stort, og denne dagen er virkelig en ut-av-deg-sjæl-opplevelse, sier Tømta om det å få presentere stykkene som skal settets opp på Nationaltheatret etter nyttår.

Vidt spenn

Og det publikum skal få se på både Nationaltheatret og Torshovteateret i vår, spenner seg fra preformanceprosjektet «Salong» av Toril Goksøyr og Camilla Martens til klassikeren «En sommernattsdrøm» av Shakespeare. I tillegg har russeren Oleg Kulikov blitt hentet inn for å regissere stykket «Brødrene Karamasov», basert på boka til Dostojevskij. I april vil skuespillerveteranen Espen Skjønberg innta teateret med stykket «Om Hamlet». Hamlet var en rolle han spilte for første gang for 56 år siden. Han synes det er merkelig å vende tilbake til en rollefigur han tolket for så mange år siden.

- Men grunnlaget for tolkningen er fortsatt den samme, nemlig tiden, sier Skjønberg.

Men på tross av ni ny-oppsetninger, er ingen av stykkene rettet mot barn og unge, selvom dette er et område som opptar Tømta.

Ingenting for barn

- I programmet for våren blir det ikke satt opp noen stykker for barn og ungdom. Men de er en viktig del av fremtidsplanene mine for teateret, sier hun, og legger til at de enda er tidlig i prosessen for året 2009.

- Men engasjementet for teater for barn og ungdom tar jeg med meg videre fra jobben på Rogaland Teater og hit. Dette er virkelig noe jeg ønsker å satse på, og få Nationaltheatret ut av Egner- og julestjerneloopen.

Men akkurat når barne- og ungdomsstykkene dukker opp vil hun ikke si noe om enda.

- Vi får se når det for eksempel kommer til Samtidsfestivalen.

Første husdramatiker

Samtidig som Nationaltheatret får ny teatersjef, ansettes også teaterets alle første husdramatiker. Den 29 år gamle forfatteren Johan Harstad, skal det kommende året skrive dramatikk for teateret, i samspill med skuespillere og regissører.

- Harstad var helt klart et førstevalg. Han har en egen stemme, og skriver annerledes enn de fleste. Han er en usedvanlig dyktig forfatter, som er genuint interessert i å skrive for teater, skryter den påtroppende teatersjefen.

Harstad er i år nominert til Bragepris for ungdomsboka «Darlah - 172 timer på månen». Som nyansatt husdramatiker, er han aktuell til å skrive stykker for barn og unge for Nationaltheatret?

- Johan er en mulig kobling, ja, svarer Tømta hemmelighetsfull.

Harstad selv har ikke sett på denne koblingen som en mulighet.

- Det har jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt. Men kanskje jeg kunne laget et barselteater? Men det fine nå er at alt er helt åpent, og jeg skal bruke tiden fram til nyttår for å se hva slags ideer som dukker opp.

Ideene skal videreutvikles sammen med ensemblet stykkene skrives for.

- Det vil tilføre noe godt at jeg skal være så involvert, og jobbe så tett med skuespillere og regissører. Det må være veldig behagelig for en skuespiller og komme til meg og kunne si: «Replikken du har skrevet der stinker», og så kan man eventuelt gjøre forandringer, smiler han.

Gammel institusjon

Nationaltheatret er et gammelt og ærverdig teater med mye tradisjon. Hva tenker du om å innta huset som den aller første husdramatikeren?

- Det beste er å ikke tenke så mye på det. Om jeg skulle bøye meg for det, blir jo heller ingenting gjort.

Teatersjef Tømta er enig.

- Det kan være skremmende å skulle innta en institusjon som dette Ibsen-huset er, men jeg tror Johan har det motet som skal til, sier hun.

Harstad mener også at tradisjonsteateret kan ha godt av ham.

- Jeg håper at jeg kan lære av teateret, og at det kan lære av en ung dramatiker. Jeg tror jeg har en slags energi som jeg kan slenge inn i teateret.

Personvernpolicy