Vil ha svar om arbeidsulykker
<pOpposisjonen krever en orientering om de 13 dødsfallene i arbeidsulykker ved et statseid norsk selskap i Chile og India.</p
SN Power eies av Statkraft og Norfund, og står for noen av Norges største og mest omtalte miljøprosjekter i fattige land. Opposisjonen på Stortinget reagerer med forferdelse på nyheten om de mange dødsfallene i forbindelse med SN Powers virksomhet.
Vil svare
– Hvordan kan regjeringen ha sittet rolig og sett på at dette har skjedd? sier KrFs Ingebrigt Sørfonn i næringskomiteen på Stortinget til Aftenposten.no.
– Dette er en situasjon som ikke kan fortsette. Jeg forventer et tydelig og klart svar fra Erik Solheim eller Sylvia Brustad om hvordan de vil rydde opp, sier han.
Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim bekrefter overfor Aftenposten at han kommer til å svare på opposisjonens spørsmål om saken.
SN Power understreker at det ikke alltid har vært like lett å få gjennomført sikkerhetstiltak i praksis ved anleggene i India og Chile. Etter flere dødsfall vurderte styret i SN Power om de skulle trekke seg ut av et vannkraftprosjekt i India.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– De valgte å bli for å bidra til å bedre sikkerheten, sier tidligere styreleder Kjell Roland.
Trafikkulykker
De 13 dødsfallene har flere årsaker: Trafikkulykker på anleggsveiene, jordras eller skred på anleggsområdene, tunnelarbeidsulykker og ulykker under bygging av anleggsveier, skriver Aftenposten.
– Jeg synes dette er forferdelig, og veldig beklagelig. Vi er svært nær prosjektene og menneskene vi arbeider med, og dette bekymrer oss veldig, sier administrerende direktør i SN Power Øistein Andresen.
Han sier selskapet gjør alt for å unngå flere ulykker i fremtiden.
Det store antallet dødsfall blant arbeiderne skjer samtidig som SN Power leverer millionoverskudd til den norske stat. I fjor satte selskapet ny rekord, og leverte et overskudd på 221 millioner kroner.
Utenriksdepartementet sier de høye dødstallene er «veldig beklagelig»
– Ethvert dødsfall er ett for mye. Der den norske staten er inne på eiersiden, har Norge et spesielt ansvar for å ta norsk HMS-standard til fattige land, sier informasjonssjef Trond Viken i Utenriksdepartementet til Aftenposten.