Du får ikke velge TV-kanaler selv

<pForbrukerrådet er oppgitt over at den enkelte TV-seer ikke får bestemme selv hvilke TV-kanaler man skal ha inn i stua. Men distributørene jubler.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fire måneder på overtid har Medietilsynet levert en rapporten om enkeltkanaler til oppdragsgiver Kulturdepartementet. I rapporten konkluderes det med at det ikke anbefales å innføre en regulering som pålegger distributører av enkeltkanaler å tilby TV-kanalene enkeltvis.

– Vi synes ikke Medietilsynet tar godt nok hensyn til den store forbrukeretterspørselen til enkeltkanaler som vi har dokumentert. Vi mener etterspørselen vil være prisdrivende. Jo flere forbrukere som kjøper enkeltkanaler, jo lavere vil prisen bli. Det er her det skrubber hos både Medietilsynet og distributørene, sier underdirektør Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet til NTB.

En undersøkelse Forbrukerrådet gjennomførte i høst viser at det er nettopp fritt valg av TV-kanaler som er viktigst for TV-seerne. Folk flest er villig til å betale rundt 40 kroner per enkeltkanal, sier Graasvold.

– Altfor dyrt

Medietilsynet er enig i prinsippet om full valgfrihet, men viser blant annet til at dette medfører behov for nødvendige investeringer i tekniske og administrative løsninger. Sammen med mulig redusert distribusjon kan det føre til færre fjernsynskanaler og høyere pris per kanal, fastslår Medietilsynet. Det er distributørene naturligvis helt enig i.

I Canal Digital har man full forståelse for at folk heller vil velge kanaler selv, enn å få tredd kanalpakker ned over hodene. Men prisen for valgfrihet blir for høy, mener informasjonssjef Geir Holen.

– Vi har ingen problemer med å skjønne at folk gjerne vil ha enkeltkanaler, men det går på bekostning av pris og TV-tilbudet, som vil bli mye dårligere, sier Holen til NTB.

Han understreker dessuten at de aller fleste TV-seerne i dag velger de større kanalpakkene.

– Folk flest har grunnpakker på 20 til 40 kanaler til rundt 200 kroner i måneden, avhengig av distributør. Skulle man valgt enkeltkanaler isteden ville man fått langt færre kanaler, presiserer Holen.

Skrekkscenario

Geir Holen peker dessuten på at Forbrukerrådets egen undersøkelse viser at 65 prosent sier de er svært fornøyd eller fornøyd med kanalpakkene, at bare 8 prosent er svært misfornøyd eller misfornøyd, mens 27 prosent havner midt på treet.

Både Medietilsynet og bransjen frykter at en regulering vil gi et dårligere TV-mangfold. I Canal Digital ser man for seg følgende skrekkscenario dersom regjeringen hadde gått inn for regulering: Kanaler forsvinner, de som blir igjen blir dyrere, dubbing av barnekanaler blir borte, teksting fordufter, det samme gjør store satsinger fra tungvektere som BBC, som er spesielt tilpasset det norske markedet.

I RiksTV er man også fornøyd. Kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide mener den tøffe konkurransen mellom TV-distributørene sikrer økt valgfrihet for TV-seerne.

– Vi har allerede besluttet å gi forbrukerne mer valgfrihet fra 2010, når TV 2 blir betal-TV-kanal og vi skal endre på tilbudet vårt. Da skal vi selge TV 2-kanalene samlet, slik at det blir mulig å kjøpe bare TV 2-kanalene uten å samtidig måtte kjøpe andre kanaler. Tilsvarende håper vi at vi kan selge TVNorge og TV3/Viasat sine kanaler i små leverandørpakker, sier Søreide. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus