Meny

YouTube lager nettbutikk

 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nettsuksessen YouTube starter samarbeid med iTunes og Amazon.com.

Videonettstedet YouTube har startet et samarbeid med iTunes og Amazon.com om salg av innhold, skriver YouTube-blog. YouTube er et sosialt nettsted der brukerne selv kan legge ut og dele videoer med andre.

I første omgang dreier det seg om plassering av lenker til forhandlerne på samme siden som man ser en video på, hvor man får tilbudt produkter relatert til det man ser på. YouTube sier klikk- og kjøp-funksjonen kommer som et svar på kommentarer brukerne har lagt til etter å ha sett for eksempel musikkvideoer med spørsmål om hvem artisten er og hvor de kan få kjøpt plata. Film, bøker og musikk blir dermed tilgjengelige for kjøp via YouTube.

Dette skal være begynnelsen på en bredere kommersiell plattform hos YouTube, der brukere og partnere dermed kan tjene penger på distribusjonen av innhold utover eventuelle reklameinntekter fra sidene.

Klikk- og kjøp tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig for brukere i USA, men skal utvides til å inkludere både flere partnere og tjenester, i tillegg til å gjøre tilgjengelig internasjonalt.

Bare ett år etter lanseringen i 2005 hadde YouTube over 6.1 millioner videoer tilgjengelig og over en halv million brukere. Nettstedet ble kjøpt av Google Inc. i november 2006 for over 1.6 milliarder dollar i aksjer i Google. YouTube gikk fortsatt ikke med profitt etter første kvartal i år, men Forbes anslo inntektene for 2008 til å komme opp i 200 millioner dollar.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus