Norsk skip forsøkt kapret

Artikkelen fortsetter under annonsen

<pPirater ville kapre norsk kjemikalieskip.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aden (NTB): Pirater i Adenbukta prøvde mandag å kapre det norske kjemikalieskipet Bow Cedar. Den internasjonale rederbransjen ber om mer militær tilstedeværelse i området.

Kjemikalietankeren Bow Cedar er registrert i Norge og eies av rederiet Odfjell SE i Bergen. Ved to anledninger mandag morgen prøvde pirater å ta kontroll over skipet.

– Vi ble tatt igjen av en speedbåt som la seg mot oss. Vi slo full alarm med vannkanoner, steam og røyk. Båten fortsatte å prøve å legge seg inn mot oss. Vi holdt på i 20-25 minutter før den snudde og stakk av gårde, sier Andre Lillebø, pumpemann om bord til bt.no.

Kapringsforsøkene skjedde 30 nautiske mil øst for havnebyen Aden i Jemen. I ettermiddag nådde skipet tryggere farvann, nærmere bestemt Rødehavet.

– Her er vi trygge. Det skjer ingen angrep her, sier Lillebø.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Marinen på vei

Adenbukta og kysten utenfor Somalia har i lang tid vært beryktet som et svært farlig område.

Det var også her det ukrainske skipet MV Faina ble kapret torsdag. Skipet er fullastet med militært utstyr, deriblant stridsvogner og store mengder ammunisjon.

En mann som hevder han er talsmann for piratene, krevde søndag omkring 200 millioner kroner i løsepenger.

Mandag kveld var skipet fortsatt under kontroll av pirater.

Den amerikanske marinen har sendt krigsskip etter skipet, som angivelig skal være ankret opp utenfor Somalia.

Krever handling

Mandag møttes den internasjonale rederbransjen i London for å diskutere situasjonen i Adenbukta og utenfor Somalia. Dette er det andre møtet med dette temaet i løpet av de ti siste dagene, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

En samlet bransje kritiserer myndigheters sviktende evne til å beskytte handelsskip, og ber om større militær tilstedeværelse i området.

– Hvis fly ble kapret på daglig basis, ville myndighetene ha handlet veldig annerledes, heter det i en uttalelse som er underskrevet av flere shippingselskaper og reder- og shippingorganisasjoner. (©NTB)