- Milliardtap ved salg av SAS

<p class="hidden"> SAS overveier i disse dager en strukturell løsning på sine økonomiske problemer. Foto: SAS</p>
 SAS overveier i disse dager en strukturell løsning på sine økonomiske problemer. Foto: SAS

<p Skandinavia ville tape to milliarder svenske kroner om SAS overtas av et annet stort europeisk flyselskap, heter det i en rapport som Jyllands-Posten refererer til tirsdag.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samtidig ville København miste de fleste oversjøiske rutene, og Danmark, Norge og Sverige ville få færre ruter til Europa. Innenlandske rutenett ville også bli hardt rammet.

Det er konklusjonen i en rapport som SAS selv bestilte for få år siden. Den tegner et dystert bilde av konsekvensene for luftfarten i Skandinavia dersom SAS mister sin selvstendighet.

SAS overveier i disse dager en strukturell løsning på sine økonomiske problemer, som kan ende med at SAS overtas av Lufthansa. Flere analytikere sier at samtalene er inne i en avgjørende fase.

Ifølge rapporten ville Kastrups betydning som knutepunkt for internasjonale flyginger «nesten falle bort» om SAS overtas av andre.

Samtidig ville det være færre ruter fra Danmark til europeiske destinasjoner, noe som også innebærer mindre konkurranse med dyrere billetter som resultat.

Det samlede tap for Skandinavia er beregnet til to milliarder svenske kroner. Danmark ville bli hardest rammet med et tap på nesten 900 millioner kroner.

Analysen beskriver fem forskjellige scenarier. Dersom SAS overtas av et utenlandsk selskap, ville København bare bli et regionalt knutepunkt for ruter til Skandinavia og de baltiske land.

Vurderingen er helt på linje med en rekke eksperter som spår at skandinavene i høyere grad skal fly ut i verden via Frankfurt eller München dersom Lufthansa overtar SAS. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus