Volvo vil lære av gresshoppene

<pVolvo retter blikket mot afrikanske gresshopper i et forsøk på å revolusjonere trafikksikkerheten.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Afrikanske gresshopper kan opptre i sverm uten å kollidere med hverandre. Illustrasjon: Volvo.Afrikanske gresshopper kan opptre i sverm uten å kollidere med hverandre. Illustrasjon: Volvo.

Naturen er et fantastisk laboratorium hvor forskerne stadig finner inspirasjon til hvordan vår hverdag kan forbedres.

Nå er ingeniørene hos bilfabrikanten Volvo i gang med å se på hvordan man kan gjøre bilene sikrere ved å studere gresshoppenes evne til å unngå kollisjoner med hverandre.

– En sverm av gresshopper er et eneste kaos, uten noen trafikkregler. Likevel klarer gresshoppene å unngå kollisjoner, forteller Jonas Ekmark i Volvo til Reuters.

Det var doktor Clair Rind ved Universitetet i Newcastle som i en avhandling fra 2002 studerte gresshoppenes enestående evne til å styre unna hverandre.

– Gresshopper har en veldig rask reaksjonsevne, og de gjør sine beregninger i et miljø fylt med støy. Sånn er det også å kjøre bil i en by, forteller hun.

Konklusjonen til Rind var at gresshoppenes synsinntrykk overføres direkte til nervecellene i vingen, tilsynelatende uten å passere hjernen. Når gresshoppene er på kollisjonskurs, sender de ut en strøm av energi. På den måten kan de endre kursen svært raskt og unngå sammenstøt.

Målet er å gjenskape gresshoppenes radarsystem elektronisk for å forbedre trafikksikkerheten. Illustrasjon: Volvo.Målet er å gjenskape gresshoppenes radarsystem elektronisk for å forbedre trafikksikkerheten. Illustrasjon: Volvo.

Målet er å gjenskape gresshoppenes radarsystem elektronisk, og plassere det i et kamera i bilen.

Men selv om ingeniørene fra Volvo fattet umiddelbar interesse for Rinds studium og oversatte gresshoppenes oppførsel til en algoritme for å øke trafikksikkerheten, var ikke datateknologien for seks år siden nok utviklet til å behandle det vanskelige regnestykket.

Ifølge Volvo skal denne teknologien snart være på plass.

Forskerne mener at dette har potensiale til å revolusjonere trafikksikkerheten. Men fortsatt gjenstår mye arbeid, og det kan ta fra 10 til 15 år før den nye teknologien kan tas i bruk.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus