Volvo vil lære av gresshoppene

Artikkelen fortsetter under annonsen

<pVolvo retter blikket mot afrikanske gresshopper i et forsøk på å revolusjonere trafikksikkerheten.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Afrikanske gresshopper kan opptre i sverm uten å kollidere med hverandre. Illustrasjon: Volvo.Afrikanske gresshopper kan opptre i sverm uten å kollidere med hverandre. Illustrasjon: Volvo.

Naturen er et fantastisk laboratorium hvor forskerne stadig finner inspirasjon til hvordan vår hverdag kan forbedres.

Nå er ingeniørene hos bilfabrikanten Volvo i gang med å se på hvordan man kan gjøre bilene sikrere ved å studere gresshoppenes evne til å unngå kollisjoner med hverandre.

– En sverm av gresshopper er et eneste kaos, uten noen trafikkregler. Likevel klarer gresshoppene å unngå kollisjoner, forteller Jonas Ekmark i Volvo til Reuters.

Det var doktor Clair Rind ved Universitetet i Newcastle som i en avhandling fra 2002 studerte gresshoppenes enestående evne til å styre unna hverandre.

– Gresshopper har en veldig rask reaksjonsevne, og de gjør sine beregninger i et miljø fylt med støy. Sånn er det også å kjøre bil i en by, forteller hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjonen til Rind var at gresshoppenes synsinntrykk overføres direkte til nervecellene i vingen, tilsynelatende uten å passere hjernen. Når gresshoppene er på kollisjonskurs, sender de ut en strøm av energi. På den måten kan de endre kursen svært raskt og unngå sammenstøt.

Målet er å gjenskape gresshoppenes radarsystem elektronisk for å forbedre trafikksikkerheten. Illustrasjon: Volvo.Målet er å gjenskape gresshoppenes radarsystem elektronisk for å forbedre trafikksikkerheten. Illustrasjon: Volvo.

Målet er å gjenskape gresshoppenes radarsystem elektronisk, og plassere det i et kamera i bilen.

Men selv om ingeniørene fra Volvo fattet umiddelbar interesse for Rinds studium og oversatte gresshoppenes oppførsel til en algoritme for å øke trafikksikkerheten, var ikke datateknologien for seks år siden nok utviklet til å behandle det vanskelige regnestykket.

Ifølge Volvo skal denne teknologien snart være på plass.

Forskerne mener at dette har potensiale til å revolusjonere trafikksikkerheten. Men fortsatt gjenstår mye arbeid, og det kan ta fra 10 til 15 år før den nye teknologien kan tas i bruk.