«Uncle Sam» Uniteds nye hovedsponsor

<p class="hidden"> Foto: Scanpix.</p>
 Foto: Scanpix.

<pAt amerikanske myndigheter nå eier mesteparten av Manchester Uniteds hovedsponsor AIG er ikke nødvendigvis kontroversielt, mener engelsk ekspert på fotballøkonomi.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Onsdag ble det kjent at amerikanske myndigheter har gått inn og reddet verdens største forsikringsselskap, American International Group (AIG), fra konkurs. Den amerikanske sentralbanken vil bidra med inntil 500 milliarder kroner i kriselån de neste to årene, mot å få en eierandel på 79,9 prosent i AIG.

Les også: - United bør være bekymret

Dette betyr også at det nå er amerikanske myndigheter som eier størstedelen av det selskapet som er hovedsponsor for Manchester United.

Fotballøkonom Simon Chadwick (Foto: University of Coventry)Fotballøkonom Simon Chadwick (Foto: University of Coventry)

- Men i seg selv er ikke dette kontoversielt, sier Simon Chadwick til ABC Nyheter. Chandwick er ekspert på fotballøkonomi og jobber til daglig ved University of Coventry.

- I dag er for eksempel statseide Emirates Airlines sponsor i Premier League, og det finnes også fagforeninger og lokale myndigheter som sponser lag. I tillegg er avtalen mellom AIG og Manchester United forholds liten, i forhold til AIGs totale utgifter, sier Chadwick videre.

Sponsoravtalen mellom AIG og Manchester United ble underskrevet i 2004, gjelder i fire år og er verdt 56,5 millioner pund. Den største i sitt slag i britisk klubbfotball.

Chadwick tror ikke det som nå har skjedd vil påvirke forholdet mellom AIG og Manchester United.

- Nei. Men det er såfremt amerikanske myndigheter ikke begynner å utøve kontroll over AIG, gjennom å tvinge dem til å endre strategiske retninger eller begynner å gå gjennom selskapets utgifter til aktiviterer som sponsing av sport, mener Chadwick.

- Er Manchester United nå nødt til å finne en ny hovedsponsor?

- Nei, men de bør ha i bakhodet at avtalen de inngikk for ett år siden ikke lenger er så trygg. De ønsker uten tvil å ha en kriseplan, hvis de blir nødt til å lete etter en ny sponsor.
Chadwick mener at Manchester United ikke trenger å gjøre noe spesielt med den situasjonen som har oppstått.

- Nei, ikke hvis AIG fortsetter å betale. Det som derimot kan bli et problem for Manchester United, handler om omdømme.

ABC TV:: AIG reddet fra ruin

Ifølge Chadvick vil det bildet publikum har av sponsorene ofte gjenspeile seg i bildet av de eller den som blir sponset.

- Det jeg mener er at hvis publikum nå betrakter AIG som et tvilsomt selskap, så vil dette kanskje påvirke United i negativ retning. Det kan bli et problem for Manchester United, sier Chadwick til ABC Nyheter.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus