Millionene renner inn i SK Brann

Selv om Sportsklubben Brann opplever en sportslig «krise», har Brann-patriotene en viss grunn til å juble. Pengene strømmer nemlig inn i klubbkassa. Foto: Scanpix.
Selv om Sportsklubben Brann opplever en sportslig «krise», har Brann-patriotene en viss grunn til å juble. Pengene strømmer nemlig inn i klubbkassa. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDen sportslige suksessen til regjerende seriemester Brann har så og si vært fraværende i 2008, men økonomisk går klubben så det dundrer.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik fordeler inntektene seg

Totalbudsjett: cirka. 150 mill


Billettinntekter: cirka 40 mill
Arenareklame: cirka 12,5 mill
VIP: cirka 25 mill

Øvrig: cirka 30 mill
(sponsorer, draktreklame, rettigheter, annonser på websider etc)

Supporterutstyr (todelt)

1) Egne butikker (salg som styres selv av klubben selv): cirka 20 mill
2) Eksternt (G-sport, Intersport og andre kjeder): ca 15 mill (lave
bruttofortjeneste)

Kiosksalg på stadion:
Er satt bort til andre aktører, men klubben har sikret seg en prosentvis
inntekt av salget estimert til cirka 4 mill per år.

Opplysningene er gitt av markedssjef i SK Brann, Kristian Jæger

I kveld møter Brann Marseille i returoppgjøret i mesterligakvalifiseringens siste runde. Ryker Brann ut i kveld har sesongen så og si vært en fiasko, sportslig sett.

Men ikke alle avdelinger i klubben har gjort det like «dårlig» som spillerne ute på banen. Markedsavdelingen er mer enn fornøyd med årets sesong.

- Målet for markedsføringsavdelingen er allerede nådd og vel så det. Vi ender nok opp på et par og 70 millioner. Det har vært en dramatisk utvikling på dette området de siste årene. Fra 2005 til 2008 er budsjettet vårt blit tre ganger så høyt på dette feltet, sier markedssjef i Brann, Kristian Jæger, til ABC Nyheter. Og fortsetter:

- Dette har vi aldri før klart så tidlig. Vanligvis klarer vi det helt opp mot slutten av budsjettåret.

Første til 100

Nye tribuner med utvidete VIP-seksjoner, nye konsepter innen arenareklame og webannonsering er noen faktorer som gjør at klubben går mot å oppfylle en massiv del av budsjettet rekordtidlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De 1750 VIP-plassene på Brann stadion har vært utsolgt til hver av hjemmekampene i serien i år, og er en viktig bidragsyter til at de ansatte i Branns salg- og markedsføringsavdeling kan klappe seg selv på skulderen.

Nå håper markedssjefen at Brann skal være det første laget i Norge som runder 100 millioner kroner på denne budsjettposten. Hvordan de skal klare det, vil Jæger derimot ikke ut med.

- Jeg ønsker at Brann skal bli den første klubben som runder 100 millioner, men hvordan vi skal klare det har jeg ikke tenkt å dele med deg. Det er foreligger konkrete planer, men det er en prosess vi må gjennom innad. Den neste måneden vil nok vise hva vi gjør, sier Jæger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har oppført oss ordentlig

Tallene er astronomiske sammenlignet med situasjonen i Brann rundt årtusenskiftet, da klubben slet kraftig økonomisk. Jæger forteller at markedsføringsbudsjettet den gang lå på mellom åtte og ti millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva tror du er årsaken til denne enorme utviklingen?

- Noe av det kommer gjennom utbyggingen av stadion, og at Brann er en mer attraktiv klubb å identifisere seg med enn før. Verdien på Sportsklubben Brann har økt ved at vi har oppført oss ordentlig og etter hvert fått et godt omdømme. Dermed er det også større vilje til å betale for å være en del av Brann, sier han.

Markedssjefen tror ikke at fjorårets seriegull er av avgjørende betydning for at det nå går så det griner for Bergens stolthet økonomisk.

- Det har nok litt å si, men kontraktene som gir oss penger på markedsføringssiden er signert for lenge siden, forklarer han.

Han tror heller ikke det har så mye å si om laget skulle gå videre eller ikke i Champions League - på lang sikt.

- Jeg tror ikke at én enkelt cup har så mye å si for denne siden av inntektene. Det som slår ut for oss er om vi leverer i flere år framover. Vi selger følelser og eksponering. Dersom vi ligger i toppen, leverer på kampdagene og er høyt eksponert, så får vi suksess.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele budsjettet i rute

Brann er også innenfor skjema for budsjettet som helhet.

- Vi er i rute på de fleste inntektene og det kommer nok til å gå. Vi kommer til å være relativt nært den omsetningen vi har satt i budsjettet, sier han.

Det totale budsjettet for Brann ligger i år på rundt 150 millioner kroner. Med andre ord er nesten halvparten av omsetningen til Sportsklubben generert fra markedsavdelingen, og gode resultater her er dermed svært viktig for det totale resultatet.

Mons Ivar Mjeldes gutter har et vanskelig utgansgpunkt før kveldens avgjørende kamp i den franske havnebyen. Franskmennene vant 1-0 i Bergen og har selv uttalt at det vil være en skandale om laget ryker mot den regjerende norske mesteren.