Kom igjen a'gutta!

 
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pIfølge Retrohue finnes det en del mennesker som ikke vet at LP-en er en vakker liten tidsmaskin som forvalter evigheten. Er det virkelig mulig?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg kan gjerne låne er kompis 1000 kroner, selv om kassakreditten er på minus. Men spør han meg om å låne den andre skiva til Dexys Midnight Runners, forvandles jeg på et nanosekund til onkel Skrue og svarer bryskt nei. Men egentlig er det fars-instinktet i meg som slår ut i full blomst. Man må verne om dem man er glad i, ikke sant?

Da vi flyttet i fjor høst var det tre ting jeg var særlig nøye med å undersøke på visningene. Rommene til barna mine, hagen som min grønne samboer snart skulle boltre seg i, og en god vegg i stua for platesamlingen min.

Sistnevnte vegg, nevnte jeg ikke for samboeren da vi vandret rundt i boligjungelen. Kall meg naiv, men jeg tok den faktisk som en selvfølge. Selv sjekket jeg for eksempel aldri volumet på klesskapet til min elskede. Blond og naiv er som alle gutter vet en sikker vinner. Skallet og naiv derimot; glem det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da samboeren nevnte loftet, så hun på ansiktsuttrykket mitt at hun hadde tråkket langt, langt over den usynlige grensen som definerer mitt avanserte følelsesliv. Hun ba om tilgivelse, og ga meg en vegg i kjellerstua. Når hun i ettertid beskriver denne handlingen som et eksempel på kjærlighet uten grenser, går jeg alltid demonstrativt bort til bokhylla og plukker frem boken Strindbergs kvinnesyn.

På TV-skjermen plukker USAs keeper Kasey Keller enkelt ned et dårlig innleggsforsøk for femte gang på 10 minutter. I det han løfter blikket på utkikk etter sine landsmenn, uttaler Arne Scheie: - Det er et litt artig poeng med Kasey Keller, Karl Petter. Han er født den 29. november 1969, som vel må sies å være en merkedag for meg som har jobbet med fotball i så mange år. Det var nemlig den datoen NRK sendte sin første tippekamp fra England. Kampen mellom Sunderland og Wolves glemmer jeg aldri. - Det husker jeg ikke Arne, jeg var bare tre år den gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette var for meg ett av VM 2006s absolutte høydepunkt. Ganske enkelt fordi jeg merket at jeg satt og humret, samtidig som jeg sakte, men sikkert begynte å tenke på Kevin Rowland, som foruten å være låtskriver og sanger i Dexys Midnight Runners, var Wolves-supporter i 1969. Rowland digga akkurat som Arne og meg selv, den fargerike og kontroversielle Wolves-spissen Derek Dougan, som scoret hat-trick i debuten etter overgangen fra Leicester i 1967.

Arnes kommentar sendte meg til veggen i kjellerstua. Han vred på sett og vis om tenningsnøkkelen på tidsmaskinen, som ganske snart snurret rundt på min godt brukte platespiller.

Jeg er en av dem som tviholdt på LP'n. Det tok laaaang tid før jeg ønsket den djevelske cd'en velkommen inn blant platene mine. Skjønt velkommen, jeg hadde ikke noe valg etter hvert som cd'ene invaderte platebutikkene. Til slutt var det bare en gammel kompis og jeg som stod og bladde gjennom de 20 platene som fantes i butikkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men så fikk han seg kjæreste fra Hønefoss som digga Madonna og Rick Astley. Og tvillinger.

Adjø, frihet. Farvel, vennskap.

Og så kom Platekompaniet dundrende inn på arenaen. Adjø, kjære LP.

I dag har jeg to vegger: en for LP'er og en for cd'er. Jeg elsker begge veggene, som takket være min kjære samboer ikke får leve side ved side. Men det er kanskje like greit med tanke på at de alle konkurrerer om min gunst. Syk, jeg? Neida, bare litt alternativ. Det er mange dyr i arken, vet du.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der hver nye cd er en liten forundringspakke jeg gleder meg til å til å høre på mens jeg blar gjennom innecoveret, er de gamle LP-ene små, vakre tidsmaskiner. Husker du lukten som møtte deg da du ruslet inn i en platebutikk en gang for lenge siden? Nydelig, ikke sant? Det er den samme lukten som kommer meg i møte hver gang jeg møter veggen i mitt liv, der hver plate har sin helt unike lukt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den første Graham Parker skiva lukter for eksempel fremdeles en anelse oppkast etter at Svein Arne falt om på et vorspiel våren 1979. Coveret på «Born To Run» har en stor bringebærsyltetøyflekk øverst i høyre hjørne etter at Johannes tjuvlånte den i 1980. En flekk som resulterte i et av de voldsomste slagsmålene noensinne på Holtet videregående skole. Jeg har sjeldent truffet så godt. Vi snakker tilt i femte potens.

På coveret på «London Calling» er det en mystisk flekk jeg egentlig ikke orker å tenke på. Selv 25 år etter er den et mysterium, og hver gang jeg nevnte flekken for Johannes synes jeg å skimte konturene av et godt skjult glis.

Den lukten som er mest utbredt på platecoverne mine er utvilsomt en miks av Ringnes, Prince og vodka. Noe som forteller alt om våre vaner på 80-tallet. Den gang i verden da utestedene stengte klokken ett og vorspielene begynte til tippekampen. Først drakk vi øl til hvert pling, deretter bar det opp til platespilleren på gutterommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Kasey Keller ruslet av banen, gikk jeg resolutt ned til veggen og bladde meg fram til Dexys Midnight Runners. Jeg hadde allerede bestemt meg. Det måtte bli Dexys andre album «Too-Rye-Ay». Og det måtte bli låta «Come On Eileen».

På med øretelefonene, forsiktig ned med stiften på siste spor side to, og ned i godstolen med coveret på fanget. Med øynene hvilende på Kevin Rowland, iført snekkerbukse, skinnvest og bart, hører jeg tenningsnøkkelen i det fjerne, og at giret settes i revers. Jeg lukker øynene, det knitrer og jeg letter omgitt av øl- og sigarettlukt. Og en søt lukt, kan det være Brut?

Poor old Johnny Ray
Sounded sad upon the radio, he moved a million hearts in mono.
Our mothers cried and sang along and who'd blame them.
Now your're grown, so grown, and I must say more than ever.
Go Toora Loora Loo-Rye-Aye and we can sing just like our fathers.
Come on Eileen, I swear (well he means)
At this moment you mean everything.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kom igjen'a gutta, vi stikker. Svein Arnes stemme blander seg inn i teksten. Gærne Svein Arne med den korte lunta. Han ser nesten redd ut. Felix og Johannes er også der. De er akkurat som Svein Arne kun iført badebukse. Selv sitter jeg i baren med en øl. Jeg har langt krøllete hår og en blå t-skjorte med et bilde av en papegøye.

Menneskene rundt oss er rasende, og banner høyt og lenge på tysk. Svein Arne, Felix og Johannes er allerede ute av døra. Selv hopper jeg ned fra barkrakken med to menn hengende i shortsen. Jeg tar fart og kaster meg ut av døra. En arm klamrer seg fast rundt halsen min, samtidig som en knyttneve snidder øret mitt i en rasende fart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det knaser og armen slipper taket.

Svein Arne trekker til seg neven. Han ser på meg med et fandenivoldsk blikk, samtidig som han skriker: - Få ræva i gir, din jævla sinke. Jeg hører et klikk, åpner øynene og snur coveret. Nederst i høyre hjørne står det 1982. Som om jeg ikke visste det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som sagt, LP-en er en vakker liten tidsmaskin som på en romantisk og selektiv måte gjenoppvekker forgagne tider, i motsetning til videokameraet som brutalt viser deg virkeligheten. Jeg mener, hvor stilig er det egentlig å se seg selv 25 år senere rave dritings rundt på en strandbar i Spania?

LP-en er langt mer skånsom fordi den tillater tidsavstanden å fargelegge opplevelsene. Hvor hardt slo egentlig Svein Arne den varme juli-ettermiddagen i 1982? Svaret er: Akkurat hardt nok.

Når jeg hører «Come On Eileen» settes en kjedereaksjon i gang og flere filmer begynner å rulle. Sommerferien i Spania 1982 vekkes til live i 2008-format. Som for eksempel frihetsfølelsen av å sitte i en taxi sammen med sine tre beste venner på vei mot Fuengirola, vel vitende om at vi har tre bekymringsløse uker foran oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den filmen jeg husker aller best fra denne på alle måter grenseløse sommerferien er merket «Vest-Tyskland - Frankrike». En film der foranledningen til Svein Arnes kraftanstrengelse er foreviget. Det handler selvfølgelig om semifinalen mellom Vest-Tyskland og Frankrike i 1982. Kanskje den mest dramatiske VM-kampen noensinne.

Kommentator for NRK? Legendariske Knut Th. Gleditsch. Svein Arne, Felix, Johannes og jeg, måtte derimot ta til takke med en spansk kommentator og cirka 50 tyskere.

Fortsettelsen leser du her.


Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her

Finn alt innen musikk på Startsiden