Ann-Maija (56) overlevde helvete

 
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pFlammene har tatt over MD 82-flyet. Varmen er uutholdelig. Likevel klarer svenske Ann-Maija (56) å klatre ut av det brennende vraket med fire brukne ribbein og et kutt i hodet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun var på vei for å overraske sine norske venninner på Kanariøyene.

Hun er en av nitten som overlevde ulykken.

Hjemme i Sverige satt mannen Peter Stafanides og parets tre voksne barn og fulgte med på tv-bildene. De håpte. Til slutt ringte utenriksdepartementet. Anna-Maija ligger på et sykehus og sover.

En av nitten som overlevde.En av nitten som overlevde.

- Det er et under, sier mannen Peter Stefanides. Mens familien jubler, sørger resten av Europa.

Bare tre av tjueto barn overlevde. To av barna som ikke overlevde er under to år.

Andre forsøk

Det var på det andre forsøket da MD 82-flyet fra det SAS-eide selskapet Spanair kl 14:45 onsdag ettermiddag kom styrtende ut fra rullebane 36 på Barajas flyplass i Madrid i flere hundre kilometer i timen og med 162 passasjerer og 10 besetningsmedlemmer om bord.

En halvannen time før hadde piloten avbrutt første take-off, fordi han fikk mistanke om problemer i en av motorene, han skal også ha rapportert problemer med en temperaturmåler. Men da han til slutt trillet ut på rullebanen handlet det bare om å komme seg av gårde, flyet og motorene er sjekket og skal være i orden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er de ikke.

Sjanseløse

Det lille igjen av flyet som ser ut som et fly.Det lille igjen av flyet som ser ut som et fly.

Da MD82en når take-off, der de ikke lenger kan snu, tar det fyr i venstre motor. Flyet klarer bare å lette et par meter over bakken før det styrter, kjører av rullebanen, ut på en eng og brannen sprer seg med eksplosiv fart. De fleste er sjanseløse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det var som i helvete, likene kokte. Vi brant oss på dem da vi prøvde å redde dem.

- Flyet var fullstendig smadret, det lå døde overalt, sa en av redningsarbeider til El Pais.

- Det var som i helvete, likene kokte. Vi brant oss på dem da vi prøvde å redde dem.

Det tok 70 brannmenn nesten to timer å slukke brannen. Hundrevis av redningsarbeidere jobbet desperat, men dødstallene bare fortsatte å stige.

Kan ta lang tid

Nå må etterforskere vende tilbake til ulykkesstedet og lete gjennom vraket etter spor om hva som fikk flyet til å krasje.

De fleste var sjanseløse.De fleste var sjanseløse.

De fant ferdskriveren og taleregistratoren allerede i går og arbeidet med å analysere dem begynner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For en brann i venstre motor kan ikke være årsaken til ulykken. Det må også være andre grunner. Ekspertene mener at flyet skulle skjenet ut til venstre dersom det var venstre motor som sluttet å fungere.

Andre påpeker at flyet skulle ha klart å lette, selv med bare en fungerende motor.

- Man øver spesielt på å fortsette en avgang på én motor, sier Havariinspektrø for luftfart Jon Sneltvedt til Nrk.no.

Spanias kommunikasjonsminister Nieves Goicoechea utelukker at katastrofen var et resultat av en terrorhandling, og slo onsdag kveld fast at «det utvilsomt var en ulykke».

Nå skal man lete etter svarene.

Redningsselskaper på rad.Redningsselskaper på rad.

Kilder: Aftonbladet.se , BBC.co.uk ,CNN.com , NTB, Nrk.no og Aftenposten.no.