Afghanistan: Flystripa i MeymanehSlo alarm om sikkerheten

 
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSjefen for brannmannskapene ved den norske basen i Meymaneh slo alarm om sikkerheten ved flystripa.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes om lag 600 norske soldater ved PRT-basen i Meymaneh nord i Afghanistan. I vår slo brannsjefen, som har ansvaret for brannsikkerheten i forbindelse med Norges helikopterbidrag, alarm om forholdene på flystripa som brukes for å frakte norske soldater til og fra Faryab-provinsen.


- Jeg følte at jeg måtte si fra. Hvis noe skulle skje, så har man ikke utstyret som skal til for å minimere risikoen ved hendelser, sier Stig Mikkelsen til ABC Nyheter.

Mangler brannbiler

I et brev til forsvarsministerens militære adjutant, Gjermund Eide, lister den erfarne brannmannen opp en rekke mangler ved flystripa. Blant annet har man for få brannbiler til å håndtere hendelser som kan skje. Hver dag er det mellom en og fire fly som lander på den gruslagte landingsplassen. I Forsvaret erkjenner man at det finnes mangler, men sier at dette er en kalkulert risiko.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


- Nå er det slik at flystripa, for det er det man snakker om her, ikke en flyplass, i hovedsak er et ansvar for afghanske myndigheter. I tillegg har de selskapene som flyr til Meymaneh tatt forholdene i øyesyn og gått god for at de kan bruke den slik den er i dag, sier oberstløytnant Vegard Finberg som er talsmann for Fellesoperativt hovedkvarter.


I brevet fra Mikkelsen poengterer han flere mangler. Deriblant at det ikke finnes noen flygeledertjeneste, og at fly bare dukker opp for så å lande. Det er heller ikke noen form for brannberedskap når flyene lander, og ingen kan rykke ut hvis noe alvorlig skulle skje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Ut fra antallet fly som lander på stripa har man etter Nato-standarden STANAG behov for 14.171 liter vann stående i beredskap. Det norske brannsikringsteamet, som i skal ivareta sikkerheten for de norske helikoptrene, og i utgangspunktet ikke har noe ansvar for flystripa, er i dag utstyrt med en vannkapasitet på bare 2000 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Måtte melde fra

- Jeg er veldig fornøyd med at FOHK ser på problemstillingen. Det føltes nødvendig å gjøre oppmerksom på dette, selv om vi ikke har noe formelt ansvar der, så var det noe jeg som brannmann reagert på, sier Mikkelsen.


Han understreker at han ikke har sterke følelser for at norske soldater utsettes for urimelig risiko ved flyplassen, bare at standardene som man normalt følger ikke blir overholdt.
Ifølge Forsvaret jobbes det nå med å utbedre flyplassen i Meymaneh, men man kan ikke si noe om hvilken standard flyplassen vil få foreløpig.

- Ikke optimalt

- Vi har ikke noe problem med å innrømme at dette ikke er optimalt, men som med alt annet innebærer dette en kalkulert risiko. Det er det samme når det gjelder antallet infanteri, antallet leger og andre ting som har vært i fokus tidligere, sier oberstløytnant Finberg til ABC Nyheter.
Brannberedskapslaget i Meymaneh består i dag av fire personer. Ifølge Mikkelsen, som nå har avsluttet sin kontingent og er tilbake i Norge, bør man være seks mann for å oppfylle de standardene som gjelder internt i Nato-systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen


I brevet skriver han: Som brannmann er jeg opptatt av jeg har nok ressurser tilgjengelig ut fra de hendelser jeg kan møte. Risikoen og sikkerheten ved utrykninger i flyplassområdet selvfølgelig også vurderes.


De norske helikoptrene som er utstasjonert i Meymaneh bruker ikke flystripa for å ta av og lande. De holder til inne i den norske leiren, og det er der brannmennene har sitt arbeidssted.