Vi får for lite viktig vitamin

<pNye studier viser at nok D-vitaminer forlenger livet. Men mange nordmenn får i seg for lite av det viktige vitaminet, ifølge Nasjonalt råd for ernæring. </p

Sol om sommeren og fet fisk eller tran om vinteren er de viktigste kildene til det viktige D-vitaminet. (Foto: Colourbox.com)
Sol om sommeren og fet fisk eller tran om vinteren er de viktigste kildene til det viktige D-vitaminet. (Foto: Colourbox.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nordisk anbefaling

Det anbefales at spedbarn får tilskudd med 10 mikrogram vitamin D per dag fra 4 ukers alder. Eldre personer som er lite ute i dagslys bør få tilskudd med 10 mikrogram vitamin D per dag i tillegg til inntaket fra kostholdet.

Kilde: Helsedirektoratet

I går skrev ABC Nyheter om en amerikansk studie som viste at D-vitaminmangel fører til økt dødsrisiko.

Svenske forskere har kommet frem til lignende resultater og etterlyser en 50 prosent økning av de nordiske anbefalingene for inntak av D-vitamin.

Men ifølge Nasjonalt råd for ernæring er det en utfordring å få folk opp på det nivået som anbefales i dag:

- Mange personer har for lave nivåer av vitamin D slik vi hittil har definert det. Utfordringen i første omgang er å få opp disse. Det tror jeg er viktigere enn å heve det anbefalte nivået, men vi må følge med på forskning og det kan hende at det resulterer i en økning i fremtiden, sier professor Haakon E. Meyer, som leder rådet, til ABC Nyheter.

Midt på treet

Meyer synes den amerikanske studien som viste at personer med høye nivåer av vitamin D levde lenger enn dem som hadde D-vitaminmangel, er interessant.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men studien rapporterte også at de med de aller høyeste nivåer av vitamin D hadde økt dødelighet, det er et varsku. Det er viktig at det ikke blir en «desto mer, desto bedre»-kultur.

- Å legge seg midt på treet kan være lurt i denne, som i mange andre sammenhenger, sier Meyer.

Sist endret i 2004

Den nordiske anbefalingen for inntak av D-vitamin ble sist endret i 2004. Da økte inntaket med 50 prosent hos voksne, i forhold til tidligere anbefalinger, forteller professoren.

- Selv om anbefalingen ikke endres fortløpende, følger vi med på forskning og de nordiske anbefalingene blir oppdatert med jevne mellomrom.

Meyer, som selv forsker på D-vitamin, forteller at den viktigste kilden er sollys (UVB-stråler). I tillegg får man vitamin D i kosten.

- Det som betyr noe er det nivået som vi har i kroppen og som kan måles i blodprøver. De som får nok i sola trenger ikke vitamin D fra kosten. Men for oss i nord er det vi får i kosten viktig, i hvert fall i vinterhalvåret.


Les mer om helse på Startiden.