KONSERT: Håkan Hellström, Enga Scene, Øyafestivalen – Middelalderparken, Oslo, fredag 8. august 2008

Kom igjen, Oslo!

<p class="hidden"> </p>
 

<pSom dagens første artist måtte Håkan Hellström jobbe hardere enn vanlig for å få folk i riktig festivalstemning.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ga som vanlig jernet fra scenenGa som vanlig jernet fra scenen

Som alltid når Göteborgs store sønn Håkan Hellström inntar en scene, så skaper han partystemning sammen med sitt eminente orkester. Hans opptreden som første artist ut på hovedscenen i Middelalderparken klokken ett fredag satte ingen stor demper på det.

Med låter hentet fra sitt ferskeste album «För Sent För Edelweiss» som kom i april med på turneen, er det tydelig at Hellström har tatt et steg videre siden sist. Men til tross for at Håkan og resten av bandet hans ga jernet fra scenen, syntes det å ta noe tid før publikum ble med på notene.

Øya-konserten er den eneste han gjør i Norge denne sommeren, noe som kanskje burde ha lokket enda flere til festivalområdet denne tidlige fredagsettermiddagen. Det kunne samtidig virke som om folk var litt slitne etter gårsdagens hardkjør i Middelalderparken, for Håkan og kompani måtte slite mer enn normalt for å dra med seg folket som hadde samlet seg på arenaen. Etter hvert tok det seg heldigvis, og fortjent nok opp. Og det i så stor grad at han kom tilbake for å gjøre flere ekstranumre som sørget for at bandet fikk spille til lang utover avmålt tid.

Med godlåter som tittelmelodien fra debutalbumet, «Trubbel», og ikke minst «Kom Igjen Lena!» fikk Håkan etter hvert den responsen han fortjente for innsatsen. Men med sine mer nøkterne låter, som «Kär I En Ängel» og «Den Fulaste Flickan I Världen», tok han det hele ned igjen på et nivå som fikk enkelte av ungpikene til stede til å felle en tåre eller ti.

Hilser OsloHilser Oslo

Dette viser samtidig at Håkan Hellström anno 2008 har flere strenger å spille på. Blandingen av gladpop og mer melankolske låter med langt mørkere stemninger, viser at 34-åringen har utviklet seg som artist.

Håkan Hellström er fremdeles den samme entertaineren som han var da han først dukket opp rundt årtusenskiftet. På Øya-scenen virket han like spillekåt og ivrig som da han turnerte med låtene fra debutalbumet «Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg» tilbake i 2000.

Konkludert ble dette en fin start på Øyafestivalens nest siste dag, men med en noe mer avmålt publikumsrespons enn hva som ville vært tilfellet om Håkan Hellström hadde spilt senere på kvelden.

Les også:

I baksetet med Håkan (intervju)

God save Håkan (konsertanmeldelse fra Sverige)

Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her

Finn alt innen musikk på Startsiden

Personvernpolicy