- Fet mat gjør deg slankere

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

<pFet mat gjør deg slankere! Det går fram av en ny undersøkelse om kosthold, ernæring og slanking. Helsedirektoratet hilser rapporten velkommen, men vil ikke endre sine råd av den grunn. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mer fett og færre karbohydrater! Det er den beste og mest effektive måten å gå ned i vekt på!

Det er konklusjonen i en ny studie som publiseres i den siste utgaven utgaven av det vitenskapelige tidsskriftet New England Journal of Medicine .

Konklusjonen er omstridt, og den motsatte av det mange kostholdseksperter anbefaler.

Iris Shai står bak den nye undersøkelsen. Hun er epidemiologisk ernæringsfysiolog ved Ben Gurion-universitetet i Jerusalem. Hun sier:

- Å spise mye fett og lite kullhydrater er det motsatte av tradisjonelle råd om kosthold. Men vi har vist at en diett med mye fett fungerer.

Tre grupper

Forskerne fulgte over 300 personer som alle var overvektige. Personene ble delt inn i tre grupper, som over en periode på to år gikk på forskjellige dietter.

En gruppe spiste mat med svært lite fett, Gruppe to gikk på en middelhavsdiett med mye grønnsaker og umettet fett. Den tredje gruppen gikk på en lavkarbohydrat-diett, de kunne spise så mye fett og proteiner de ville, men svært lite karbohydrater.

For den tredje gruppen var det heller ingen kaloribegrensninger, mens de to andre gruppene skulle begrense kaloriinntaket.

De som gikk på av lavkarbohydratdiett gikk ned mest i vekt, mens de som gikk på en diett fattig på fett, gikk ned minst.

De viste seg også at de personene som spiste mye fett, fikk i seg omtrent like få kalorier som de andre gruppene, til tross for at de ikke hadde noen begrensninger på hvor mye fett de kunne spise. Gruppen ble imidlertid rådet til å velge vegetabilske fett- og proteinkilder, og unngå transfett.

Ned 5 1/2 kilo

De som var på en lavkarbohydrat-diett gikk i gjennomsnitt ned fem og et halvt kilo på to år. De på middelhavsdiett gikk ned 4 1/2 kilo, mens de på en fettfattig diett gikk ned mindre enn 3 1/2 kilo.

Personene på en lavkarbodiett fikk dessuten redusert mengden fettstoffer i blodet, og de fikk bedre kolesterolverdier.

Studien viser dessuten at både lavkarbo- og middelhavsdietten er like effektive mot overvekt som mange medisiner.

Også tidligere studier har vist at lavkarbo-dietten er effektiv. Men man har savnet kunnskap om hvilke effekter en slik diett kan gi over lang tid. Ifølge Iris Shai har man ikke sett noen negative effekter, og hennes studie er den hittil lengste i sitt slag.

Metoden i undersøkelsen som hadde minst slankeeffekt, og som også hadde dårligst effekt på blodverdiene, var dietten med minimalt med fett.

Interessant

I Norge faller spørsmål som har med ernæring og helse å gjøre, inn under Helsedirektoratet. Fungerende leder i avdelingen for ernæring, Hilde Heimli, sier i en kommentar at det bestandig er interessant med vitenskapelige studier på dette feltet.

-Denne undersøkelsen peker seg dessuten ut fordi den følger mange mennesker over en lang periode.

Samtidig legger Heimli til:


-Vi endrer ikke på våre kostholdsråd basert på enkeltundersøkelser. De råd vi gir er basert på samlet dokumentasjon, vurderinger fra eksperter og et faglig samarbeid med de andre nordiske landene, sier hun.

Den aktuelle undersøkelsen viser små forskjeller i vektreduksjon mellom de ulike diett-typene. Heimli vil heller framheve verdien av et variert kosthold som inneholder mye frukt og grønnsaker.

- Dette vet har stor helsegunstig effekt, sier hun.

Personvernpolicy