Søvn hjelper hukommelsen din

Illustrasjonsfoto:Scanpix
Illustrasjonsfoto:Scanpix

<pEn god natts søvn forbedrer hukommelsen din.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nok søvn påvirker båndet mellom nervecellene i hjernen. Det vil både hjelpe deg til å sove mer og huske bedre. Det viser en ny studie utført av forskere i Geneve, melder BBC.

Forskerne studerte en gruppe mennesker som måtte lære å gjøre nye praktiske ting og memorere bilder.

Husker bedre

Halve gruppen fikk lov til å sove åtte timer hver dag, mens den andre halvdelen bare fikk lov til å ta en blund.

Hver morgen ble gruppen testet i det de hadde lært dagen før, samtidig som hjernen deres ble skannet.

De som hadde fått mest søvn, gjorde det bedre på hukommelsetestene, noe man også kunne se ved at hjerneaktiviteten deres var høyere.


Lederen for forskerteamet i Geneve, professor Sophie Schwartz, forteller at resultatene deres kan hjelpe folk med å forbedre hukommelsen sin.

- Søvn hjelper mennesker til å «lagre» og bevare minner som man ellers kunne ha glemt.

Men forskerne er usikre på hvor mye søvn som er nødvendig for å forbedre hukommelsen.

- I vårt eksperiment fikk den ene gruppen åtte timers søvn, men vi er usikre på om dette er det antallet timer søvn man trenger for å få en optimal effekt, sier hun.

Les også: Høneblund bra for hukommelsen

Viktig del av livet

Søvnforsker på universitet i Norwich, Neil Stanley, mener dette beviser hvor viktig det er med en god natts søvn.

- Det er ikke sløsing av tid å sove. Det er faktisk en veldig aktiv tid, som som vi trenger for hukommelsens skyld. Vi tilegner oss kunnskap om dagen, men om natten så bearbeider vi den, forklarer han.

Han forteller at dette er spesielt viktig i dagens samfunn.

- Samfunnet vårt er så hektisk og vi bombaderes med ny informasjon hele tiden. Vi trenger søvnen vår, mer enn noen gang, sier han.

Personvernpolicy