Rekordmange unge drept i trafikken

<p class="hidden">Illustrasjonsfoto: Scanpix </p>
Illustrasjonsfoto: Scanpix 

<pUlykkene blant unge bilister er ikke blitt færre, på tross av obligatorisk teorikurs i trafikksikkerhet. For å slippe det trafikale grunnkurset, vil 16-åringen Sarah Prescott ta lappen i USA.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


I 2005 ble trafikalt grunnkurs en obligatorisk del av den nye kjøreopplæringen i Norge. Alle som vil øvelseskjøre, enten privat eller på kjøreskole, må gjennomføre det 17 timer lange kurset som skal legge vekt på risikoforståelse, samspill og sikkert ferdsel i trafikken. En av hensiktene med det trafikale grunnkurset har vært å få ned det høye ulykkestallet blant unge bilister. Det har imidlertid ikke skjedd. Tallene på skadde og drepte bilister på mellom 18 og 19 år, har holdt seg stabilt siden 2001.

Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk. Foto: Trygg TrafikkKari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk

- Vi har etterspurt en evaluering av den nye kjøreopplæringen, sier leder i Trygg Trafikk Kari Sandberg.

Samferdselsdepartementet har svart på henvendelsen fra Trygg Trafikk med at de vil vente til ungdommene har fått kjøre litt mer, før de tar en gjennomgang.

- Jeg mener man burde vurdere opplæringen mer fortløpende, for det er et faktum at ungdom er overrepresentert når det gjelder trafikkulykker. Selv om Norge er blant de beste i verden når det gjelder kjøreopplæring, kan man jo alltid spørre seg om det er godt nok, sier Sandberg.

Rekordmange drept

I fjor ble elleve bilister mellom 18 og 19 år drept i trafikken, og minst 487 skadet. Hittil i år har 40 unge bilister og passasjerer mistet livet på norske veier. Det er dobbelt så mange som ifjor.

Sandberg mener at det er et problem at flere kommer altfor sent i gang med øvelseskjøringen.

- For noen blir perioden med øvelseskjøring for kort, som igjen gjør at man kanskje ikke blir trygge nok som bilister, sier hun.

En av ungdommene som kanskje vil få for få timer bak rattet før føreprøven, er 16 år gamle Sarah Prescott. Hun er akkurat gammel nok til å øvelseskjøre, men har ikke tid til å ta trafikalt grunnkurs.

Sarah Prescott synes det trafikale grunnkurset virker meningsløst. Foto: PrivatSarah Prescott synes det trafikale grunnkurset virker meningsløst. Foto: Privat

- Skole og fritidsaktiviteter krever en del. Det ikke tid igjen til et 17 timer langt grunnkurs. Når ulykkene dessuten ikke har blitt færre, føles det lite motiverende å skulle ta kurset, sier Sarah.

Ingen prøver

For å få godkjent trafikalt grunnkurs trenger man ikke å ta noen prøver eller tester. Det holder å møte opp. Kursholderne har dermed ingen garanti for at ungdommene har fått med seg undervisningen.

- Flere av vennene mine sier at grunnkurset var kjedelig, og jeg er ikke så sikker på at de har fått så mye ut av det, forteller Sarah.

Det trafikale grunnkurset varier i pris rundt om i landet. Vanligvis koster det mellom 1400 og 2000 kroner.

- Det hadde vært mye bedre å bruke pengene på ekstra kjøretimer. Der får man jo tettere oppfølging og mer relevant erfaring, mener Sarah.

Selv tror 16-åringen at hun kommer til å reise til andre siden av Atlanterhavet for å få førerkort.

- Jeg har amerikansk pass, og satser på å ta lappen i løpet av en sommer i USA. Det er både billigere og fritt for trafikalt grunnkurs, sier hun.

Personvernpolicy