Beck: «Modern Guilt» (XL/Playground)Oppdatert Beck
<pEtter en noe slapp opptreden på Hovefestivalen nylig, er det hyggelig å konstantere at Beck er langt mer vital på sitt åttende studioalbum.</p
En dag før sin 38. bursdag foreligger «Moderen Guilt» i norske platebutikker. Albumet er produsert av Brian Burton, alias Gnarls Barkleys Danger Mouse, og blant gjesteartistene dukker norgesaktuelle Cat Power opp på to spor.
Med «Moderen Guilt» er Beck tilbake på et indieselskap for første gang siden 1993, og blir blant annet labelkollega med The White Stripes, Radiohead og Vampire Weekend. Målt opp mot hans to foregående og noe skuffende studioalbum, «Guero» (2005) og «The Information» (2006), så synes herr Hansen å være tilbake på rett kjøl. I hvert fall hvis vi utelukkende vurderer plateartisten Beck.
Vi må noen album bakover i tid før vi finner bedre låter signert Beck. Produksjon og arrangementer er i tillegg friskere enn på lang tid, og bidrar sterkt til å gi en helhetlig og god lytteropplevelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå dette albumet serverer Beck en miks av Beach Boys-aktige koringer, fiffige arrangementer og som nevnt, bedre låter enn på lenge. Åpningssporet «Orphans», med Cat Power, «Chemtrails» og tittelsporet er noen eksempler på at Beck har lykkes i å skape stemninger på tilsvarende vis som han var pioner på for et tiår tilbake eller så.
Videre er dette et album som vinner på fiffig bruk av elementer hentet fra typisk 60-tallsproduksjon blandet med rotekte becksk 90-tallsnostalgi noe som resulterer i et svært moderne lydbilde. Beck føles med andre ord oppdatert og låter ikke som en skisse av den han en gang var, slik han nylig fremsto på Hovefestivalens hovedscene.