Ser ikke jentene

Ser ikke jentene
Ser ikke jentene

<pGuttene får 70 prosent av spesialundervisningen i norsk skole. Lærere mener jenter med lærevansker taper kampen om oppmerksomheten. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er resultatene av Ingrid Fyllings nye doktoravhandling i sosiologi. Hun er førsteamanuensis ved Høyskolen i Bodø og har jobbet med skoleforskning og forskning på funksjonshemmede siden tidlig på 1990- tallet.

- Statistikken har lenge vist at gutter er overrepresentert i spesialundervisningen. I flere år har fordelingen mellom gutter og jenter vært 70 – 30, forteller Fylling til forskning no.

I hennes nye doktoravhandling har hun tatt for seg åtte skoler i fire kommuner. To i kommuner i Nordland og to i kommuner i Akershus. Hun har intervjuet over 70 informanter, som består av lærere foreldre, skoleledere og ansatte i pp-tjenesten

Jenter når ikke opp i kampen om oppmerksomhet. Når jenter har lærevansker blir de mer stille, trekker seg tilbake og gjør seg usynlige. Intervjuene hennes viser at det finnes to forklaringer på hvorfor gutter er så overrepresentert i spesialundervisningen.

Den ene forklaringen er at det er biologisk betinget og skyldes at gutter står faglig svakere enn jenter. De har større lærevansker.

Den andre er knyttet til ressurser.

- Jenter når ikke opp i kampen om oppmerksomhet. Når jenter har lærevansker blir de mer stille, trekker seg tilbake og gjør seg usynlige. Dermed blir det også vanskeligere å hjelpe dem, forklarer hun.

Flere av de ansatte ved skolene Fylling har tatt for seg mente at dette var en vanskelig problemstilling.

- Mange av lærerne forteller at de har dårlig samvittighet overfor de stille jentene som ikke blir sett, og som ikke får nok hjelp.

Dumt å tie

Det dummeste man kan gjøre er å være stille, da man blir oversett. Jorun Gulbrandsen er pedagog og har jobbet som lærer i mange år. Hennes erfaring er at det er vanskelig for læreren å se de stille barna.

- Gutter bråker mer og tiltrekker seg mer oppmerksomhet. Som lærer er man tvunget til å bry seg om de som bråker. Du er rett og slett i kontakt med flere av guttene, sier Gulbrandsen til ABC Nyheter.

Hun mener at mange lærere er for dårlige til å ta seg bryet med å bli kjent med de barna som ikke gjør så mye ut av seg.

- Det dummeste man kan gjøre er å være stille, da man blir oversett.

Dette er ikke lett å se når man står midt oppe i det. Hun foreslår at lærere går sammen og lager en plan for å se alle barn, enten de er gutter eller jenter. Gulbrandsen tror det å ha noen undervisningstimer der gutter og jenter er adskilt kan være nyttig.

- Det forunderlige er at man da lettere ser gutter og jenter som individer. Man oppdager mange flere barn. Jeg har gjort det i mange år på barneskolen, og har oppdaget at barna setter veldig pris på det, understreker Gulbrandsen.

Øker med alderen

Det er en indikasjon på at jentene blir oppdaget etter hvert. Men kanskje er det i seineste laget for mange. Fyllings doktoravhandling viser at andelen jenter som har spesialundervisning øker etter hvert som jentene blir eldre. På videregående skjer det en utjevning. Her er fordelingen 55-45 prosent.

- Det er en indikasjon på at jentene blir oppdaget etter hvert. Men kanskje er det i seineste laget for mange, sier hun.

Kommuneøkonomien avgjør

Fylling oppdaget også at det er store forskjeller mellom kommunene. Årsaken er at spesialundervisningen er et kommunalt ansvar. Opplæringsloven gir stort rom for lokalt skjønn. Kommunene har dessuten ulike modeller for ressursfordeling

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus