Setter ny rekord i TV-reklame

Alle foto: Scanpix
Alle foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pÅrets presidentvalgkamp i USA setter stadig nye rekorder. Det gjelder ikke minst de to kandidatenes bruk av penger til politisk reklame på fjernsyn.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sammen vil demokraten Barack Obama og republikaneren John McCain bruke over 800 millioner dollar eller vel fire milliarder kroner på TV-reklame. I den forrige valgkampen, mellom George W. Bush og John Kerry i 2004, var beløpet 500 millioner dollar.

Valgkampreklamen bidrar sterkt til at de store amerikanske fjernsynsnettverkene nå har gode tider.

– Hver eneste måned og hvert eneste kvartal setter vi nye rekorder, sier økonomisjef Fred Reynolds i CBS.

Tjener kraftig

I løpet av første kvartal av 2008 fikk dette nettverket bestillinger på politisk reklame for nesten 30 millioner dollar (152 millioner kroner). Også konkurrentene ABC og NBC, eid av henholdsvis Disney-konsernet og giganten General Electric, tjener kraftig på politikerne.

For selv i disse internettider regnes fjernsynsreklame som best egnet til å nå direkte ut til store velgergrupper. Valgkampreklamen inneholder ofte innslag som har nyhetsverdi i seg selv, og blir derfor sendt om igjen i nyhetssendinger – uten at kandidatene må betale for det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Barack Obama har ifølge folk i bransjen mer penger til fjernsynsreklame enn John McCain, så den republikanske valgkampledelsen må være nøye sitt i valg av temaer.

– Jeg tror McCain i beste fall kan være Obama jevnbyrdig på TV, sier analytikeren Evan Tracey.

Alt teller

I valgkampen er det ikke bare store spørsmål som krigen i Irak eller situasjonen i USAs helsevesen, som teller. Meningsmålere spør også amerikanerne om hvem de mener vil bli den beste førstedamen: Cindy McCain eller Michelle Obama?

Velgerne ser ut til å være delt i synet på Barack Obamas kone, 30 prosent av deltakerne i en måling sier de liker henne mens 35 misliker henne. For fru McCain er problemet et annet: Over halvparten sier de vet for lite om henne til å ha en mening.

På spørsmål om hvem de helst ville grille med i sommer, svarer 52 prosent Barack Obama og 45 prosent John McCain. Det er altså jevnt på mange områder mellom presidentkandidatene, og dermed kan begge ha mye å tjene på god TV-reklame. (©NTB)