Setter ny rekord i TV-reklame
<pÅrets presidentvalgkamp i USA setter stadig nye rekorder. Det gjelder ikke minst de to kandidatenes bruk av penger til politisk reklame på fjernsyn.</p
Til sammen vil demokraten Barack Obama og republikaneren John McCain bruke over 800 millioner dollar eller vel fire milliarder kroner på TV-reklame. I den forrige valgkampen, mellom George W. Bush og John Kerry i 2004, var beløpet 500 millioner dollar.
Valgkampreklamen bidrar sterkt til at de store amerikanske fjernsynsnettverkene nå har gode tider.
– Hver eneste måned og hvert eneste kvartal setter vi nye rekorder, sier økonomisjef Fred Reynolds i CBS.
Tjener kraftig
I løpet av første kvartal av 2008 fikk dette nettverket bestillinger på politisk reklame for nesten 30 millioner dollar (152 millioner kroner). Også konkurrentene ABC og NBC, eid av henholdsvis Disney-konsernet og giganten General Electric, tjener kraftig på politikerne.
For selv i disse internettider regnes fjernsynsreklame som best egnet til å nå direkte ut til store velgergrupper. Valgkampreklamen inneholder ofte innslag som har nyhetsverdi i seg selv, og blir derfor sendt om igjen i nyhetssendinger – uten at kandidatene må betale for det.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBarack Obama har ifølge folk i bransjen mer penger til fjernsynsreklame enn John McCain, så den republikanske valgkampledelsen må være nøye sitt i valg av temaer.
– Jeg tror McCain i beste fall kan være Obama jevnbyrdig på TV, sier analytikeren Evan Tracey.
Alt teller
I valgkampen er det ikke bare store spørsmål som krigen i Irak eller situasjonen i USAs helsevesen, som teller. Meningsmålere spør også amerikanerne om hvem de mener vil bli den beste førstedamen: Cindy McCain eller Michelle Obama?
Velgerne ser ut til å være delt i synet på Barack Obamas kone, 30 prosent av deltakerne i en måling sier de liker henne mens 35 misliker henne. For fru McCain er problemet et annet: Over halvparten sier de vet for lite om henne til å ha en mening.
På spørsmål om hvem de helst ville grille med i sommer, svarer 52 prosent Barack Obama og 45 prosent John McCain. Det er altså jevnt på mange områder mellom presidentkandidatene, og dermed kan begge ha mye å tjene på god TV-reklame. (©NTB)