KONSERT: Radiohead, Orange Scene, Roskilde Festival - Roskilde, Danmark - torsdag 3. juli 2008Radiohead på feil frekvens
<pRadiohead er vår tids kanskje mest spennende stadionband. Bare så synd de bruker så lang tid på å fininstille frekvensen.</p
(ABC Nyheter/Roskilde) Siden Thom Yorke og hans Radiohead slo igjennom på midten av 1990-tallet med albumene «The Bends» og «OK Computer», har bandet dyrket en kompromissløs linje som lett kunne ført dem inn i obskuritetens dal. Men på en merkverdig måte har deres status vokst i takt med deres særhet, slik at bandet i den forstand står i en særklasse blant dagens stadionband.
At de har klart dette er fascinerende, og dessverre også langt mer entydig fascinerende enn Radioheads konsert på Roskildefestivalen sent torsdag kveld var. For fra starten med «15 Step» (fra fjorårets «In Rainbows»-album) til «Karma Police» (fra «OK Computer», 1997) to timer seinere, fikk vi et møte med et band som til tider er så innadvendt sutrete at du helst bør være blodfan for å holde interessen oppe.
Dystert og distansert
Og det er synd, for musikken til Radiohead beveger seg i et stemningsfullt landskap, hvor intrikate detaljer og dissonant skjønnhet skaper en fascinerende ramme rundt Yorkes såre sanger og stemme.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen hvor Thom Yorke og kompani i så stor grad også dyrker sin dysterhet på en måte som gjør at de distanserer seg fra publikum. Radiohead blir ofte mer sære enn nære. Og selv om Jonny Greenwood trykker seg effektivt opp mot Thom Yorke i «Faust Arp» samtidig som «All I Need» rommer alt vi trenger i sin dysterhet, preges for mye av den første drøye timen av en pretensiøs og innadvendt ikke-kommunikativ seanse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMed fokus på «In Rainbows» er seansen full av musikalske finesser og kreativitet, men likevel uten evne til å nå ut til de om lag 50 000 menneskene foran Orange Scene.
Kan kommunisere
Som artist har Thom Yorke for lengst markert hvor han står, og som band trenger Radiohead ikke lenger bevise noe.
Derfor forundrer det at Radiohead tviholder å spille på denne sutrefrekvensen så lenge, spesielt siden den siste timen av bandets Roskilde-konsert viste at det går utmerket an å kommunisere uten å kompromisse. Slik både en drivende energisk «My Iron Lung», en majestetisk versjon av «Everything Is In It's Right Place» og en høyspent versjon av «Paranoid Android» viste.
Artikkelen fortsetter under annonsenDa fikk vi oppleve et band som både fanger og fenger og som til fulle lever opp til den storheten som bor i Radiohead.