NRK og Lyse vant kampen om fotballrettighetene

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pNRK og energiselskapet Lyse skal ha sikret seg deler av fotballrettighetene, ifølge Kampanje. Den store taperen skal være Telenor. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas kan smile. Foto: ScanpixKringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas kan smile. Foto: Scanpix

NRK kan ha betalt opp mot så mye som 50 millioner kroner, melder kampanje.com. Dersom opplysningene er riktig har NRK fått solid revansj etter at de i 2005 ble satt fullstendig på sidelinjen.

Samtidig skal det være klart at Telenor mister rettighetene til søndagskampene (TV 2 Sport-plattformen). Energiselskapet Lyse er ifølge Kampanje budgiveren som har sikret seg søndagspakken og dermed betal-TV-produktet for norsk fotball.

TV 2 skal ha sikret seg rettighetene til å produsere store deler av norsk fotball. Kanalen vil også trolig få kjøpt «fri» søndagskampen fra Lyse.

Landskampene blir trolig også sendt på TV 2. Det samme gjelder «fotballmagasinet». Likevel kan det gå mot en nedleggelse av TV 2 Sport. Og eksklusiviteten som Telenor/TV 2 har hatt er borte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge kampanje.com er dermed Telenor den store taperen i kampen om rettighetene. Sentrale i Telenors forhandlingsteam skal ha vært den nye innholdsdirektøren til Telenor Broadcast, Erik Nord og fotballdirektør Christian Bernau.

Den siste tiden har også folk helt til topps i Telenor-konsernet engasjert seg i kampen om de ettertraktede rettighetene.

Konkurransetilsynet har fulgt nøye med i anbudskampen om norsk fotball. Det har vært en medvirkende årsak til at fotballmonopolet er blitt brutt.

Verken Niels Røine, som også sitter i fotballens forhandlingsutvalg, i Norsk Toppfotball, eller mediesjefen i Norges Fotballforbund, Knut Kristvang, vi si noe til opplysningene Kampanje angivelig sitter på.

- Vi har ikke noe nytt å fortelle, sier Røine,

- Vi jobber ufortrødent videre og forhandler fortsatt, men jeg vil ikke komme med noen beskrivelse av selve forhandlingsprosessen, sa mediesjefen i NFF Knut Kristvang, til Kampanje.

Hvem som har fått webrettighetene er ikke kjent.