Indiefilmens knefall

<p> </p><p> </p><p> </p>
     

<p- Dette kan bare beskrives med ett ord og det er krise, sier redaktør for filmbladet Rushprint, Kjetil Lismoen. Filmbransjen ser nå med skrekk på at de amerikanske institusjonene for independentfil

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Ja, himmelen faller virkelig ned. Distributører av independentfilm er bedre tjent med å veksle pengene sine inn i mynter og ta nattbussen til Las Vegas, sa produsent Mark Gill under Los Angeles Filmfestival.

I løpet av den siste tiden har produksjonsselskapene for amerikansk independentfilm kollapset én etter én. Picturehouse og Warner Independent er stengt ned. De var ansvarlig for filmer som «Før Solnedgang», «Pingvinenes Marsj» og «A Prairie Home Companion».

New Line begynte som et selskap for uavhengig film, men vokste seg etter hvert store nok til å produsere filmene i Austin Powers-serien og Ringenes Herre-trilogien. Nå er staben deres redusert med 90 prosent.

Paramount Vantage ga oss årets store Oscar-vinnere «There Will Be Blood» og «No Country For Old Men», men er nå overtatt av moderselskapet. Enda flere selskaper er i økonomisk trøbbel og Wall Street har mistet troen på indiefilm-markedet.

Dette rammer ikke bare amerikansk independentfilm og oss som filmpublikum, men også norsk filmbransje advarer Lismoen.

- Dette er katastrofe for utenlandsk film, sier han til ABC Nyheter.

Ettersom all utenlandsk film i USA betraktes som kunstfilmer er det selskapene for independentfilm som tar seg av distribusjonen av disse filmene. Joachim Triers «Reprise» skal nå opp på kino USA, men noe tilsvarende vil bli langt vanskeligere å få til i fremtiden tror Lismoen.

- Nå er det litt vanskelig, til man finner stødige bein å stå på igjen, sier innkjøper i Sandrew Metronome Norge, Torkel Selmer, optimistisk. Sandrew Metronome er de som distribuerer det meste av amerikansk independentfilm i Norge. Han har kontinuerlig kontakt med bransjen i USA.

- De sier at det er vanskelig akkurat nå, det er ingen tvil om det. Men jeg tror at de fleste deler mitt syn på at det er panikken som råder nå. Men når ting roer seg vil det i stor grad være mulig å lage film som før. Noe mindre film vil bli produsert og det vil nok bli færre releaser, men jeg tror fortsatt at independent filmregissører vil få lov til å lage film. Jeg tror mer det er snakk om en justering enn en kollaps, uttaler Selmer.

Årsaken til krisen er sammensatt. Det er blitt mindre plass i markedet til de mellomstore filmene fordi de store filmstudioene satser mer på store filmer for det brede publikum. Samtidig har billigere teknologi ført til en eksplosjon i antall independentfilmer, men ikke nødvendigvis et høyere antall filmtalenter. For 15 år siden fikk Robert Redfords indiefestival Sundance 500 bidrag. I år var det 5000.

- Den digitale revolusjonen er her, og som den suger, uttalte Mark Gill.

- Du mister fort troen på å finne en perle når du finner en god film blant hundre dårligere, forklarer Lismoen.

Markedet druknes i filmer, men det er ikke en gang plass i USAs kinoer til de gode filmene. En overgang til et system der filmer kan lastes ned digitalt mot betaling er på trappene, men har foreløpig ikke kommet langt nok til å kunne virke avlastende.

Selmer forklarer krisen som en justering i markedet.

- Du hadde en utvikling som begynte for cirka fem til syv år siden hvor amerikanske studioer så et marked i regissørdrevne filmer med sterke historier på mellom 10 og 20 millioner. Som for eksempel «Brokeback Mountain», «Sideways» og «Lost In Translation». Men etter et år med skuffende resultater for denne type film har de revurdert denne strategien og satt i gang omorganiseringer. Jeg vil påstå at det er gode penger å tjene i dette markedet fortsatt og at vi kun ser en tilpasning i forhold til etterspørselen etter denne type film. Man faller tilbake på et mer realistisk nivå, sier Selmer.

Verken Lismoen, Selmer eller Gill tror at krisen vil bety døden for en uavhengig filmtradisjon i USA. Selv for nye uoppdagede talenter vil det være mulig å slå igjennom, mener Lismoen.

- Det vil bli vanskeligere, men en Tarantino vil alltid kunne slå igjennom fordi talentet er så klart. For 20 år siden kunne du ikke lage en film for ti tusen kroner, men i dag kan du det. Om du har talent kan du lage en bra film for ti tusen kroner, selv om det vil bli tøffere å bli lagt merke til.

Mark Gill har tro på en mindre, men bedre uavhengig filmindustri i fremtiden.

- Antallet filmer som slippes vil halveres og folk vil få dårligere betalt. Antakelig vil mange kinoer stenge, men de beste kinoene med de beste filmene vil alltid ha et publikum. Den største endringen bør være at vi fra nå av bare lager filmer som vi elsker. Dersom vi klarer det kan independentfilm-industrien overleve.

Les mer om Film og Kino på Startsiden

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus