Drikker på grunn av venner

Drikker på grunn av venner
Drikker på grunn av venner

<pDet er ikke sikkert flatfylla øker på grunn av lavere priser eller moralsk forfall. Venners drikkemønster kan bety mer.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Datasimulert forskning viser at det er ikke sikkert det er lavere priser eller lengre åpningstider i butikkene som er årsaken til økningen, men rett og slett at folk gjør som vennene sine.

– Mote er tilstrekkelig for å forklare den økende flatfylla, sier økonomene Paul Ormerod fra Volterra Consulting i London til tidsskriftet Nature.

Smittende flatfylll

Sammen med Greg Wiltshire gjorde han en nettbasert undersøkelse av 504 personer mellom 18 og 24 år i Storbritannia.

Flatfyllere ble definert til å være de som gikk ut for å drikke seg fulle, eller de som drakk ti eller flere drinker på en kveld minst en gang i uka. 16,2 prosent av respondentene i undersøkelsen havnet i disse kategoriene.

De fleste sa også at vennene deres var likedan. Over halvparten av flatfyllerne svarte at alle eller nesten alle vennene oppførte seg likt. Bare 15 prosent av dem som ikke ble definert som flatfyllere, sa at flatfyllere utgjorde majoriteten av vennene deres.

Simulert sosialt

Forskerne simulerte deretter en befolkning hvor to prosent var flatfyllere. Personer ble smittet av flatfyllere dersom en viss andel av vennene deres var det.

Slik kunne forskerne se hvordan forskjellige sosiale strukturer påvirket hvordan drikking spredde seg gjennom befolkningen, og hvor den klynget seg, ifølge Forskning.no.

– Man kan se klare bølger av mote i drikkemønsteret i Storbritannia, uten endringer i åpningstider eller inntekter. Det har vært perioder hvor Storbritannia har vært mer edruelig og det har vært perioder hvor landet har vært mer drikkfeldig, sier Ormerod.

– Hvis man ikke tar mote med i betraktningen når man skal forsøke å stoppe trenden, er det en høy risiko for at tiltakene feiler, sier Ormerod til Nature.

Personvernpolicy