Full krangel om billettskandale

Full krangel om billettskandale
Full krangel om billettskandale
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det planlagte, enklere billettsystemet for alle kollektivreisende i Oslo og Akershus er i ferd med å spore helt av. En intern e-post avslører at tilliten mellom de ulike aktørene er på nullpunktet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tre år har automatene til et felles elektronisk billettsystem for reisende med buss, tog, trikk og bane i Oslo og Akershus stått klare på stasjonene, uten å bli tatt i bruk.

Tekniske problemer

En lang rekke tekniske problemer og en uløst krangel om fordeling av inntektene er noen av årsakene til utsettelsene.

I en e-post fra Sporveisbilletter AS til den franske leverandøren av billettutstyret til Sporveien som Aftenposten har fått kopi av, fremgår det i klartekst at innføringen av systemet «har utviklet seg til en kamp mellom de ulike selskapene».

Nå kan resultatet bli at systemet, som så langt har kostet 600 millioner kroner, aldri blir tatt i bruk, skriver avisen.

Utsettelser

Planene om et felles billettsystem for NSB og det som den gang het Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk (i dag Ruter og KTP) skriver seg helt tilbake til en utredning fra 1984. Men etter den første planlagte oppstarten i 1987 er prosjektet blitt utsatt en rekke ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyret for å ta i bruk den omsider valgte modellen, døpt Flexus, ble montert i 2005 med lovet oppstart i 2006. Den eneste «bruken» så langt er hærverk på automatene. Det foregår i dag en stor utprøving av systemet.

- Stor iver

Konsernsjef Trond Vidar Bjørgan i Sporveien sier til Aftenposten at han ikke kjenner seg igjen i at samarbeidsklimaet mellom NSB, Ruter og KTP er dårlig.

På deres nettsider skriver de:

NSB, SL og Sporveien er klar over at det er stor iver etter å komme i gang med Flexus og elektroniske billetter. Selskapenes holdning er at de ikke starter opp med elektroniske billetter før systemet er godt nok for kunden. Flexus og elektroniske billetter skal føre til at kundene får et bedre eller like godt tilbud som de har i dag.

SL, Sporveien og NSB samarbeider godt for å få til disse løsningene, blant annet gjennom grundige tester. Elektroniske billetter skal innføres gradvis.