I seng med vei-lobbyen

I seng med vei-lobbyen
I seng med vei-lobbyen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I over 30 år har avisene VG, Adresseavisen og Trønder-Avisa vært medlemmer av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i siste utgave av Miljøjournalen at opplysningene om VGs noe utradisjonelle kobling med veilobbyistene i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) kommer fram. Opplysningsrådet er en lobbyorganisasjon for veiutbygging, og sto blant annet bak en stor kampanje for å påvirke forrige stortingsvalg.

Organisasjonen samler mange aktører innen vei-, anleggs- og bilbransjen i Norge. Men på medlemslisten som er lagt ut på organisasjonens nettside figurerer også mediebedriftene VG, Adresseavisen og Trønder-Avisa side om side med Norsk Automobilforbund, Norsk Asfaltforening, Norske Shell, flere bilprodusenter, bilorganisasjoner, finansinstitusjoner og Oslo Sporveier. Ifølge direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet har avisene vært medlemmer siden 1977.

- I strid med Vær Varsom-plakaten

- Dette overrasker meg, sier Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund til Miljøjournalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg kjenner ikke til Opplysningsrådet og deres virksomhet, og dette er første gang jeg hører at avisene er medlemmer. Jeg tror det må være et gammelt medlemskap, da slike ting var vanligere før. Jeg oppfatter både VG og Adresseavisen som aviser med strenge interne regler, som er opptatt av å sikre at de arbeider uten bindinger, sier Kokkvold.

Han opplyser at et medlemskap kan være i konflikt med Vær Varsom-plakatens punkter 2.2 og 2.3, som omhandler integritet, uavhengighet, troverdighet og habilitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste ikke

- Jeg har hatt ulike redaktørstillinger i VG i over 20 år, og har aldri hørt om dette medlemskapet vårt før Miljøjournalen ringte hit, forteller sjefredaktør i VG, Bernt Olufsen, til Klassekampen.

Han reagerte med forbauselse da han skjønte at avisen han jobber i har vært medlem i en lobbyorganisasjon for bil- og trafikkentusiaster siden 1977.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det dreier seg nok om en fortidslevning dette her, fra den tiden da vi måtte være medlemmer av organisasjonen for å få tilgang på statistikk og informasjon. I dag er det selvfølgelig ingen grunn til at VG skal være medlem i en slik organisasjon, forteller Bernt Olufsen. Nå har han tatt kontakt med lobbygruppen for å få medlemskapet strøket.

- Har dere betalt medlemskontingent til denne interesseorganisasjonen?

- Nei, ikke så vidt jeg vet.

- Statistikk

Opplysningsrådets direktør, Øyvind Solberg Thorsen, forteller en annen historie.

- Jo, det har de gjort. Medlemskapsavgiften ligger på 6400 kroner i året for ordinære medlemmer, sier Solberg Thorsen.

På hjemmesiden er også Adresseavisen oppført som medlem, noe avisa sjøl avviser på sterkeste.

- Adresseavisen er medlem hos oss. Dersom de påstår noe annet, er det feil, forteller Opplysningsrådets direktør Øyvind Solberg Thorsen, og legger til at han ikke oppfatter den presseetiske problemstillingen som særlig reell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har aldri tenkt på eller utnyttet det at disse mediebedriftene er medlemmer. Det er en absurd tanke. Disse avisene ble medlemmer hos oss på 70-tallet, da måtte man være medlem for å få tilgang på informasjon og statistikk om bil. Denne ordningen ble avviklet i år 2000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fordekt

Natur og Ungdoms nestleder Lene Liebe og Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken har hatt med Opplysningsrådet å gjøre ved flere anledninger.

- Opplysningsrådet er en fordekt lobbyorganisasjon med et sterkt misvisende navn. De utgir sjelden objektiv informasjon. Det er merkelig at sentrale medieaktører er med i en slik tut-og-kjør-organisasjon hvis de mener å ha en nøytralitet jamfør redaktørplakaten, sier Haltbrekken.

- De forsøker å gi et skinn av at Opplysningsrådet er faglig og nøytralt, men de er en lobbyorganisasjon for å bygge flere veier. At avisene er med er svært skadelig for deres miljøtroverdighet på samferdselssiden, sier Liebe.